Cardanassen & differentieel auto onderdelen
Kies zeker een wagen, anders riskeert u een artikel te kopen dat niet past in uw wagen. Merk op dat onze zoekfunctie u enkel van resultaten kan voorzien die relevant zijn voor een bepaald type voertuig.
Cardanassen & differentieel onderdelen voor auto

Cardanassen & differentieel autoonderdelen voor Top modellen
Cardanassen & differentieel: reserveonderdelen voor de meestverkochte modellen
Cardanassen & differentieel autoonderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
De assen van het cardan en het differentieel zijn onderdelen die ervoor zorgen dat het koppel worden overgezet en verdeeld over de assen van de wielen aan de achterkant. Een cardanas zorgt ervoor voor het draaien van de wielen die aangedreven worden. Het differentieel zorgt ervoor dat een as op diverse snelheden kan draaien.
Het design van de as van de cardan en het differentieel
De as van de cardan heeft iets weg van een holle buis met aan het uiteinde een verbinding in een U-vorm en 4 lagers die onder een hoek het koppel overzetten. De as van de cardan is voorzien van een groefverbinding zodat deze de elementen kan uitstrekken, en tevens in verticale richting kan bewegen. Hij heeft ook een bevestiging in het midden, een radiaallager, men gebruikt deze om de unit nog beter vast te maken. Men installeert een askoppelingsschijf om het bewegen en de trillingen onder een hoek te vereffenen tussen de versnellingsbak en de flenzen van de as die voor de aandrijving zorgt. De as heeft diverse gedeelten en een aantal tussenlagers.
Een differentieel bestaat uit tandwielen van het type planetaire en hebben een worm-, cilindrische of een kegelwiel. Men kan ze monteren in de behuizing van de as aan de voor- en achterkant, de versnellingsbak en de tussenbak. Een differentieel die dwars is heeft over het algemeen een kegeltandwiel, deze is opgebouwd uit halfassen voorzien van kroonwielen en een kom, beter bekend als een behuizing. Op de behuizing wordt het hoofdtandwiel geplaatst. Door de beweging wordt de behuizing bediend, zodat bij de transmissie het koppel overgedragen wordt aan het 2e wiel. Om te voorkomen dat de wielen doorspinnen als het glad is, is de unit voorzien van een spermechanisme. Deze heeft een viskeuzen of een nokken koppeling, een wormwiel en een wrijvingsplatenset.
Adviezen voor het onderhoud
- Controleer de koppelingen die flexibel zijn, de geplaatste lagers en de U-koppelingen. Indien u een mankement tegenkomt, moet u de onderdelen meteen vervangen.
- De groef- en U-verbindingen die op de cardanas zitten moet u iedere 10 tot 15 duizend kilometer in het vet zetten zodat de producent aangeeft. Maak alleen gebruik van een speciaal smeermiddel. Gebruik de juiste hoeveelheid smering zoals dit in de handleiding staat. Te veel smeermiddel kan ervoor zorgen dat de cardanas uit evenwicht is.
- Indien u aan de cardanas sleutelt, is het nodig om deze uit te laten balanceren.
- Haal de viezigheid weg en inspecteer of de doppen en de flensbouten die op de naaldlagers zitten stevig vastzitten bij elk onderhoud.
- Een nieuwe differentieel moet men inrijden. Trek in die tijd niet hard op en rem niet hard af, daarnaast moet u niet te veel toeren draaien gedurende de eerst 800 tot 1000 kilometer, indien de unit verwisseld wordt of als u een nieuwe auto heeft aangeschaft.
- Ververs de olie van de handmatige versnellingsbak iedere 50 tot 60 duizend kilometer, bij een automaat moet dit om de 25 tot 30 duizend kilometer.
Aanwijzingen voor mankementen
Rammelende of kloppende geluiden die u hoort als u een versnelling kiest, zijn aanwijzingen op een cardanas die los zit, slijtage of een groef- of U-verbinding die een beschadiging heeft. Als de geluiden aanhouden kan het ook zijn dat de lagers in de unit steeds slechter worden. Trillingen die u voelt zijn ook een aanwijzing dat de cardanas gedeformeerd is, de lagers slijtage hebben of dat de aansluitingen niet meer goed vastzitten. Herrie of vreemde geluiden als u door de bocht gaat of olielekkage in de buurt van de unit, zijn een indicatie voor een mankement aan het differentieel.
Redenen voor mankementen
Als er te weinig smeermiddel is, kunnen de verbindingen en de lagers van de cardan een mankement hebben, maar ook de groeven van de verbindingen en de tandwielen. Als de afdichtingen vervormd zijn, kan en water en viezigheid naar binnen gaan en de omringende onderdelen sneller laten slijten of roesten. Ruw rijden met de auto zal ervoor zorgen dat de U-verbindingen snel slechter worden, maar ook de lagers en de elementen van het differentieel. Ook is het te heet worden erg gevaarlijk.
autodoc.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
U bent in staat om elementen voor de as van de cardan en het differentieel aan te schaffen via onze online webshop. U treft er uitstekende spullen. Met regelmaat hebben we aanbiedingen waardoor u kunt besparen.
Top 15 best verkochte Cardanassen & differentieel
Aanraders tussen Cardanassen & differentieel-onderdelen. De beste deals. Bestel onze bestsellers.





