Brandstofsysteem auto onderdelen
Kies zeker een wagen, anders riskeert u een artikel te kopen dat niet past in uw wagen. Merk op dat onze zoekfunctie u enkel van resultaten kan voorzien die relevant zijn voor een bepaald type voertuig.
Brandstofsysteem onderdelen voor auto

Brandstoftoevoer autoonderdelen voor Top modellen
Brandstoftoevoer: reserveonderdelen voor de meestverkochte modellen
Brandstofsysteem autoonderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
Het systeem voor de brandstof bij een auto is gemaakt om de brandstof te bewaren en aan te voeren, deze moet naar de cilinders in de motor. Als het systeem goed werkt, zal de motor goed en stabiel presteren.
Het design van het systeem voor de brandstof
Het systeem van de brandstof kan bij elke auto anders zijn. Het grootste verschil is de manier waarop inspuiting van de brandstof plaatsvindt. Iedere auto heeft een reservoir om de brandstof in te bewaren, voor de zuivering een filter, een pomp om de brandstof naar de motor te leiden, toevoerleidingen, retourleidingen voor het peil van de brandstof en wat andere zaken zijn er sensoren.
Auto’s die op benzine rijden kunnen deze injectie voor de brandstof hebben:
- Singlepoint-brandstofinjectie (SPI). Een injector spuit de brandstof in het inlaatspruitstuk. Het mengsel met lucht en brandstof wordt hier gemaakt.
- Multipoint-brandstofinjectie (MPI). Deze heeft ook een injector, maar dan een voor iedere cilinder. De toevoer voor de brandstof is verdeeld middels een brandstofverdeler.
- Directe inspuiting. Deze heeft een leiding met hoge druk voorzien van een pomp en een brandstofrail. Onder hoge druk wordt de brandstof in de kamers gespoten.
- Gecombineerde inspuiting. Dit soort systemen hebben brandstofrails onder hoge of lage druk. In de verbrandingskamers zitten injectoren met hoge druk, in het inlaatspruitstuk zitten injectoren met lage druk. Afhankelijk van hoeveel vermogen de motor moet leveren, worden de injectoren geactiveerd.
Deze systemen voor het injecteren van diesel bestaan er:
- Brandstofpomp met hoge druk. De injectoren ontvangen de brandstof aan de hand van een pomp met hoge druk.
- Pompverstuivers. Deze zorgen voor een goede inspuiting van de brandstof direct in de kamers. De nokkenas drijft deze onderdelen aan.
- Common Rail. Deze heeft een rail en een pomp voor de brandstof met hoge druk. In de verbrandingskamers zitten injectoren, deze zitten aan de rail vast door middel van een leiding onder hoge druk.
Adviezen voor het onderhoud
- Tank alleen bij gerenommeerde tankstations. Hierdoor zal er niet zo snel in het brandstofsysteem roestvorming plaatsvinden en zullen de onderdelen niet snel vervuilen.
- Met regelmaat moet het brandstoffilter vervangen worden. Als er niet meer genoeg door het filter gaat, worden alle onderdelen van het systeem zwaarder belast.
- Zorg ervoor dat de tank altijd 50 procent vol is, zeker als het koud is. Door condensatie is het mogelijk dat de motor niet goed start. Ook kan er roestvorming in de tank plaatsvinden.
- Ieder zes maanden moet er een toevoeging aan de brandstof worden toegevoegd om het vocht te verwijderen. Op die manier zullen de onderdelen van het systeem veel langer meegaan.
- Maak de injectoren met regelmaat schoon. Soms moet u een toevoeging gebruiken. Maar beter kunt u deze klus laten uitvoeren door een deskundige.
Aanwijzingen op mankementen
Als de motor lastig start, of als deze minder vermogen levert, kan dit komen doordat de brandstofpomp niet goed werkt. Als de motor bij elk toerental niet lekker loopt, is dit een aanwijzing daarop. Dezelfde indicaties kunt u hebben als er deformatie bij een retourleiding heeft plaatsgevonden. De auto gaat dan ook meer brandstof verbruiken. U kunt dan benzine ruiken, er ligt een gekleurde plas onder de auto als deze geparkeerd heeft gestaan of de auto is niet meer zo zuinig, hierbij moet u denken aan een lekkage in het systeem van de brandstof. Als een filter verstopt zit, werkt wellicht de ontsteking niet goed, hoort u rare geluiden of schokt de auto.
Redenen voor mankementen
Deze problemen kunnen komen door brandstof waarvan de kwaliteit niet goed is of omdat deze vervuild is. Hierdoor kan het filter verstopt raken. En daardoor kan de pomp weer stuk gaan. Water kan ook schade aanrichten, zeker bij een diesel: de onderdelen kunnen niet goed tegen roestvorming. De delen die kunnen bewegen kunnen dan blokkeren. Ook heeft het een negatief effect op de drukregelaar en de injectoren.
autodoc.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
Via onze online webshop bent u in staat om uitstekende onderdelen voor het systeem van de brandstof te bestellen. Onze prijzen zijn zeer schappelijk. Ook kunt u geld besparen op de verzending.
Top 15 best verkochte Brandstoftoevoer
Aanraders tussen Brandstofsysteem-onderdelen. De beste deals. Bestel onze bestsellers.












