Dynamo voor uw wagen
Generator bestel goedkoop
-
Veilig bestellen 200 dagen
-
Еen handige app om auto-onderdelen te kopen
-
Video's autoreparatie

Hoe een dynamo vervangen op een MERCEDES-BENZ 190 W201 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1987, 1988, 1989, 1990, 1991, 1992, 1993 [HANDLEIDING] |...
Stap voor Stap Video Handleiding voor Doe-het-zelf Autoreparatie. Wordt een amateurmonteur met Autodoc
Generator voor Top modellen
Alternator van kwaliteitsmerken: Topfabrikanten
De populairste producten: Wisselstroomdynamo
Dynamo van 73 fabrikanten voor prijzen vanaf 21,16€ tot 3542,87€
De meestverkochte artikelen: | |||||
---|---|---|---|---|---|
DAN930 | 746025 | J5110320 | 0 986 049 530 | DAN932 | 0 124 325 031 |
Van populaire fabrikanten: | |||||
RIDEX | DENSO | CV PSH | AS-PL | ROTOVIS Automotive Electrics | VALEO |
Voor populaire automerken: | |||||
VOLKSWAGEN | BMW | MERCEDES-BENZ | OPEL | AUDI | FORD |
Dynamo – technische gegevens: | |||||
---|---|---|---|---|---|
Riemschijf-Ø [mm]: | Laadstroom [A]: | Riemschijven: | |||
54,3 | 57,2 | 150 | 120 | Met vrijlooppully | Met riemschijf |
61,5 | 78 | 87 | 90 | Riemschijf | Zonder riemschijf |
56 | 53 | 115 | 110 | Met meervoudige riemschijf | V-riemschijf |
Volg deze eenvoudige richtlijnen om ervoor te zorgen dat dit apparaat niet snel stuk gat:
- Rijd niet vaak door plassen met water of zorg ervoor dat u er niet hard doorheen rijdt. Als er water in het onderdeel komt, zal deze snel een mankement hebben.
- Als u onder de motorkap gaat schoonmaken, moet u ervoor zorgen dat de alternator en de andere onderdelen niet nat worden, u kunt ze voorzien van een laag polyethyleen.
- Het schoonmaken van het apparaat met perslucht is aan te raden bij elk onderhoud.
- De V-riem moet de juiste spanning hebben, controleer deze en bracht hem regelmatig op spanning.
- De bevestigingsonderdelen moeten met een momentsleutel worden aangedraaid.
- Plaats geen extra onderdelen die stroom verbruiken omdat dan het elektrische systeem te veel belast wordt.
In eerste instantie moet er gekeken worden naar de staat van het onderdeel. Deze mag geen scheurtjes of deuken in de behuizing hebben, tevens mag het onderdeel niet beschadigd zijn en mag de riem niet versleten zijn. Daarnaast mogen de draden niet krom zijn en mogen er geen vonken zichtbaar zijn bij de aansluitingen.
Daarnaast moet u de spanning op de polen van de accu meten, dit kunt u doen met een multimeter. De juiste spanning is 12,5V tot 12,7V als de motor niet draait en 13,8V tot 14,5V als de motor wel draait en er verder geen apparatuur aanstaat.
Als er een mankement optreedt, moet u het onderdeel eruit halen. U kunt zien of de borstels versleten zijn door de hoogte te meten en bij de contactringen de diameter op te meten. Bij de wikkelingen van de rotor kunt u de weerstand meten en ook die van de diodebrug, u meet dan of er een open circuit bestaat. De ontvangen gegevens kunt u vergelijken met de waarden die worden aangegeven in de technische handleiding van het voertuig.
Hoe u dit doet is afhankelijk van welke auto u heeft. Grotendeels ligt dit aan de plaatsing van de onderdelen onder de motorkap. Meestal zijn de onderdelen onder de motorkap wel te bereiken, maar sommige kunt u zeer moeilijk bereiken, dit kan dan pas als de auto op de brug staat. Over het algemeen zijn dit de uit te voeren stappen:
- Maak de minpool los van de accu.
- Demonteer de onderdelen die in de weg zitten om bij de dynamo te komen.
- Demonteer de aandrijfriem.
- Markeer de draden of maak er een foto van zodat u kunt zien hoe u ze weer moet monteren. Demonteer ze daarna.
- Maak alle bevestigingen los en demonteer het onderdeel.
- Plaats een nieuw onderdeel.
- Controleer de katrollen en riem. Vervang indien nodig.
- Sluit de kabels weer aan en plaats de rest van de onderdelen.
De alternator is te repareren door de diodebrug, vrijloop koppeling, lagers, borstels of contactringen te vervangen. Als u weet wat u moet doen, is dit prima zelfstandig uit te voeren. Als u het niet kunt, ga dan naar een monteur in een garage.