Koppeling / montage-onderdelen auto onderdelen
Kies zeker een wagen, anders riskeert u een artikel te kopen dat niet past in uw wagen. Merk op dat onze zoekfunctie u enkel van resultaten kan voorzien die relevant zijn voor een bepaald type voertuig.
Koppeling / montage-onderdelen onderdelen voor auto

Koppeling / montage-onderdelen autoonderdelen voor Top modellen
Koppeling / montage-onderdelen: reserveonderdelen voor de meestverkochte modellen
Koppeling / montage-onderdelen autoonderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
Men gebruikt de koppeling als men moet schakelen om de motor voor een korte periode te ontkoppelen van de versnellingsbak en om deze weer snel te koppelen. Ook zorgt het ervoor dat de transmissie niet wordt overbelast en vermindert het de trillingen die door de motor worden veroorzaakt.
Het design van de koppeling
De belangrijkste onderdelen zijn:
- Vliegwiel. De zit op de krukas. Deze zal de koppeling aandrijven en zorgt voor minder trillingen.
- Het huis van de koppeling. Dit zijn de diafragmaveer, de drukplaat en de behuizing. Het huis van de koppeling zit aan het vliegwiel vast. Middels de diafragmaveer wordt er druk gezet op de drukplaat, waardoor de koppelingsplaat tegen het vliegwiel wordt aangedrukt. Middels tandkransen van de behuizing zit deze aan de drukplaat vast. Als men de koppeling indrukt, zal de druk lager worden op de diafragmaveer, en zal de drukplaat van de koppelingsplaat komen.
- Koppelingsplaat. Deze zit vast aan de as die naar binnen gaat bij de versnellingsbak. De verbinding heeft groeven waardoor het mogelijk is om de stang te laten bewegen langs de stang. Als de chauffeur schakelt, zal de schijf van het vliegwiel worden gehaald en kan het koppel niet meer worden doorgegeven. Allebei de kanten van de plaat zijn voorzien van voeringen zodat er genoeg wrijving is om het koppel over te zetten.
- Druklager. Deze zit vast aan de draaias. Als de chauffeur de koppeling laat opkomen, zullen de vingers van de diafragmaveer worden ingeduwd door de lager en zal de drukplaat loslaten.
- Koppelingshendel of vork. Het lager zal hierdoor bewegen als men op het pedaal trapt. Aan het pedaal zit een vork vast met behulp van een kabel en de hendel zit verbonden via een hydraulische aandrijving.
Adviezen voor het onderhouden
- Start het rijden met de auto in de eerste versnelling. Een uitzondering hierop is dat als het glad is.
- Trap de koppeling snel in, maar laat deze langzaam omhoog komen zodat u niet slipt.
- Als u lang stil moet staan, bijvoorbeeld bij de stoplichten, zet de auto dan in neutraal, hierdoor wordt de druk op de druklager vermindert.
- Als u de juiste versnelling hebt gekozen, haal dan uw voet van het koppelingspedaal zodat u deze niet per abuis intrapt.
- Belast de auto niet te zwaar.
- Als de auto niet kan optrekken en de wielen spinnen, moet u geen gebruik maken van de techniek om de auto te laten schommelen. De voeringen kunnen op die manier te heet worden en doorbranden.
- Schakel niet als u omlaag rijdt.
- Rijd rustig en kalm. Hard optrekken en om de koppeling te laten slippen om de snelheid af te stellen, zorgt ervoor dat het systeem veel sneller stuk gaat.
Aanwijzingen voor mankementen
Als u de koppeling dieper moet indrukken kan er een probleem met het aandrijfmechanisme zijn. Het is mogelijk dat de kabel is uitgerekt maar er kan ook vloeistof op zitten die uit de hulp- of hoofdremcilinder komt. U kunt in de auto een brandlucht ruiken als de onderdelen doorslippen. Na zo’n mankement presteert de auto minder goed, verbruikt hij meer brandstof en kan de motor te heet worden. Lastig schakelen, schudden en rare geluiden kan erop duiden dat er niet geheel ontkoppeld kan worden. De chauffeur kan trillingen voelen als deze de koppeling indrukt. Dit is mogelijk als er op de voeringen olie zit, bij een deformatie van de diafragmaveer, als er een motorsteun loslaat of als de tanden van de koppelingsplaten slijtage vertonen.
Redenen voor mankementen
Als u niet geheel kunt ontkoppelen, kan dat komen door het slijten van de tanden of de voeringen, maar ook door een diafragmaveer die niet sterk meer is of een mankement aan de aandrijving. Dit komt vaak door roestvorming van de naaf met tanden doordat deze niet goed gesmeerd is. Als het mechanisme doorslipt komt dit ook hierdoor. Als de platen vervormd zijn kan gebeuren door een verkeerde montage of omdat de platen van de koppeling of omdat de koppeling te heet is geworden door een verkeerde stijl van rijden.
Ook kan de koppeling doorslippen of schokkende bewegingen maken doordat er op de wrijvingsplaten olie zit. Dit kan komen doordat er pakkingen lek zijn bij de as die naar binnen gaat bij de versnellingsbak en de krukas of doordat de hydraulische aandrijving niet goed is afgesteld.
autodoc.be: louter uitstekende onderdelen voor uw auto
Via onze online webshop bent u in staat om onderdelen voor een koppeling aan te schaffen voor zeer redelijke prijzen. Abonneer u op onze nieuwsbrief, zodat u altijd als eerste op de hoogte bent van onze aanbiedingen zodat u maximaal kunt profiteren van de prijzen.
Belangrijke informatie over werking, storingsoorzaken, diagnose en vervanging
Top 15 best verkochte Koppeling / montage-onderdelen
Aanraders tussen Koppeling / montage-onderdelen-onderdelen. De beste deals. Bestel onze bestsellers.








