Ruime keuze Motor onderdelen

Aandrijfketting
Carterpan
Carterpan pakking
Carterventilatie
Cilinderkop
Cilinderkopbouten
Cilindervoering
Complete pakkingsset, motor
Drijfstang
Drijfstangbus
Drijfstanglager
Drijfstangschroef en drijfstang moer
Drukomvormer
Gaskabel
Gereedschap voor de motor
Glijrail
Hoofdlager
Inlaatklep
Inlaatspruitstuk
Inlaatspruitstuk pakking
Keerring, oliepomp
Kettingspanner
Klep, luchtbesturing-binnenkomende lucht
Klepgeleider / pakking
Klepkeilborging
Kleppendeksel
Kleppendeksel pakking
Klepsteelrubbers
Klepstoters
Kleptuimelaar
Koppakking
Krukas
Krukaskeerring
Krukaspoelie
Krukasschijven
Motormanagement
Motorsteun
Multiriem
Nokkenas
Nokkenas keerring
Nokkenaslagers
Nokkenasregelaar
Olie aftapplug
Olie aftapplug dichting
Oliedruksensor
Oliepeilstok
Oliepomp
Oliepomp aanzuigbuis
Oliepomp pakking
Olietemperatuursensor
Olievuldop en pakking
Pakking waterpomp
Pakking, olievulpijpdop
Pakking, ontluchting motorcarter
Pakkingsset cilinderkop
Pakkingsset motorblok
Regelklep, nokkenasregeling
Schoepluchtklep, lader
Schroef, lagerbok krukas
Tandwiel, krukas
Tandwiel, nokkenas
Trillingsdemper, tandriem
Turbocharger
Turbocharger, montageset
Turboladerpakking
Tussenas en balansas
Uitlaatkleppen
Waterpomp
Waterpomp + distributieriem set
Zuiger
Zuigerveren
Motor autoonderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
De motor zorgt voor omzetting van alle soorten energie in mechanische beweging. Dit maakt het ook de voornaamste component van een voertuig, aangezien het de bron vormt van mechanische energie die het voertuig doet bewegen.
Types motoren- Per soort energieconversie:
- Interne verbrandingsmotor. Zorgt voor conversie van chemische energie in mechanische energie door het verbranden van brandstof.
- Elektrische motor. Zorgt voor omzetting van elektrische energie in beweging. Voor opwekking van elektrische energie worden brandstofcellen of accu's gebruikt.
- Hybride motor. Dit type motor combineert de systemen van de elektrische – en de interne verbrandingsmotor, die gelijkmatig of apart kunnen ingeschakeld worden.
- Per structuur waarop interne verbrandingsmotoren worden gescheiden:
- Gasturbine. De conversie van energie in beweging gebeurt d.m.v. een gasturbine.
- Zuiger. De conversie van thermische energie in beweging gebeurt d.m.v. een krukasmechanisme.
- Roterende zuiger. De conversie van energie in beweging gebeurt d.m.v. het draaien van een driehoekige rotor in een cilinder met een speciaal profiel.
- Per brandstoftype van interne verbrandingsmotoren:
- benzine;
- diesel;
- gas.
- Per manier van mengen van de brandstofmengeling in de interne verbrandingsmotoren:
- Carburator. Voor de mengen wordt gebruik gemaakt van een onderdeel in het vermogenssysteem, de carburator, die een prefect evenwicht bepaald tussen lucht en vloeibare brandstof.
- Injector. Sproeiers van het injectiesysteem leveren brandstof direct aan de cilinder of inlaatspruitstuk.
- Per aantal of richting van de cilinders in de interne verbrandingsmotoren:
- Lijnmotor. De cilinders staan op één rij.
- Boxermotor. De cilinders worden verdeeld over twee rijen die op 180° van elkaar gepositioneerd zijn.
- V-motor. De cilinders worden verdeeld over twee rijen die op 45° tot 120° van elkaar gepositioneerd zijn.
- VR-motor. De cilinders worden verdeeld over twee rijen die op 10° tot 20° van elkaar gepositioneerd zijn. Het is een combinatie van de types lijnmotoren en V-motoren.
- W-motor. De cilinders worden compact verdeeld over drie of vier rijen.
- Krukasmechanisme. De op- en neergaande beweging van de zuiger wordt d.m.v. gasdruk geconverteerd in het draaien van de krukas.
- Gasdistributiemechanisme. Deze voert op het juiste moment lucht of een brandbare mengeling aan (afhankelijk van het type motor) en leidt de uitlaatgassen weg.
- Koelsysteem. Deze zorgt ervoor dat de motor en bijhorende componenten niet oververhit raken.
- Smeersysteem. Dit zorgt voor koeling en afname van wrijving tussen mechanische componenten waardoor slijtage minder snel optreedt.
- Brandstoftoevoersysteem. Deze zorgt voor het mengen van lucht met brandstof, en het aanleveren van het mengsel aan de cilinders. Bovendien verwijdert deze de verbrandingsresten van de cilinders.
- Ontstekingssysteem. Een elektrische vonk doet de brandstofmengeling ontsteken.
Allerlei omstandigheden zoals temperaturen, regelmatige belasting, kwaliteit van de brandstof, olie en het uitlaatsysteem en tal van andere kunnen de werking van de motor beïnvloeden. Het is belangrijk de brandstoffilter en oliefilter elke 7500-10000 km te vervangen om te voorkomen dat er problemen optreden. Het voertuig blijft ook beter werken indien de brandstoftank elke 1-2 jaar gereinigd wordt. Te tandriem wordt het best vervangen bij elke 60000 km. Let op dat u steeds reserveonderdelen en brandstof van goede kwaliteit gebruikt. Vaak is het beter iets meer uit te geven, waarbij u bespaart door de langere levensduur van een bepaalde component. Vergeet ook de grondregels niet omtrent de operatie van de motor: warm deze op voordat u begint te rijden en beperkt de belasting tot de voorschriften. Controleer regelmatig het oliepeil en de koelvloeistof, aangezien zij vele problemen helpen vermijden. Als er sprake is van een dieselmotor met turbo, wacht u beter even met het uitschakelen van het voertuig na het stoppen. Een langdurige werking tijdens het stil staan kan echter een negatieve invloed hebben op de vermogenseenheid.
Signalen van defect aan motor- hoger olieverbruik;
- hoger brandstofverbruik;
- aanzienlijk verkleuren van uitlaatgassen;
- vervuiling van de bougies;
- instabiliteit van de motoroperatie;
- vermindering van motorvermogen;
- kloppen, ongewone geluiden en zware trillingen tijdens het draaien van de motor;
- lage oliedruk;
- oververhitting.
- niet correct functioneren van de brandstoftoevoer;
- slijtage aan de verbindingsstang of krukaslagers;
- vervuiling van zijwanden in de verbrandingskamers;
- slijtage aan de klepveren;
- loskomen van het inlaatsysteem;
- bezinksel in het inlaatsysteem;
- blokkering van kleppen;
- verontreiniging van het koelsysteem;
- slijtage aan de cilindervoeringen;
- niet correct functioneren van het brandstofsysteem;
- niet correct functioneren van het gasdistributiesysteem;
- slijtage aan de zuigerringen en bijhorende groeven;
- laag compressieniveau in de cilinders.
Dankzij de complexiteit van de structuur van de motor en zijn connecties met meerdere systemen, kunnen bij problemen meestal specifieke onderdelen van de vermogenseenheid hersteld of vervangen worden. In de meeste gevallen is het onnodig een volledig nieuwe motor te plaatsen. Dit wil echter niet zeggen dat het herstellen of vervangen van onderdeel een eenvoudige operatie is. Daarom gaat u voor alle motorproblemen en –revisies best langs bij een professioneel dienstencentrum zodat ze efficiënt een controle kunnen uitvoeren, het probleem kunnen detecteren en de nodige herstellingswerken kunnen uitvoeren. Prijskaartjes voor schade aan de motor kunnen hoog oplopen.
Voordelen van een samenwerking met onsStevige onderdelen aan een haarscherpe prijs – onze webwinkel is wat u zoekt. Door componenten te kopen voor uw motor en andere auto-onderdelen op onze website, bespaart u tijd, moeite en geld. Ons aanbod is gigantisch, en dankzij een slim zoekformulier hebben we met enkele basisgegevens alle onderdelen gevonden die geschikt zijn voor de nodige herstelling. Binnen enkele minuten is de bestelling geplaatst en de levering aan uw deur geregeld. Bestel bij ons indien u alleen het beste wilt voor uw wagen!
Ik heb dit artikel gekozen omdat is goed merk