Gloeibougie & ontstekingssysteem automaterialen

Bobine
Bougiekabels
Bougies
Bougiestekker
Distributeur rotor
Distributiecarterpakking
Gereedschap voor het gloeisysteem en de ontsteking
Gloeibougies
Klopsensor
Krukassensor
Nokkenassensor
Onderdrukelement, stroomverdeler
Ontstekingsmodule
Regeleenheid, gloeitijd
Regeleenheid, motoregeling
Reparatieset, stroomverdeler
Stofkap, stroomverdeler
Stroomverdeler en onderdelen
Verdelerkap
Ontsteking autoonderdelen Voor Top modellen
Top 10 best verkochte Ontsteking
Gloeibougie & ontstekingssysteem autoonderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
De systemen voor de voorverwarming en de ontsteking zijn direct gelinkt aan het starten van de motor. Ze doen echter allebei wat anders. De ontsteking wordt gebruikt bij motoren op benzine waardoor een vonk wordt gemaakt om het mengsel van benzine en lucht te ontsteken. De andere wordt gebruikt bij motoren op diesel. De belangrijkste functie is de lucht opwarmen die de verbrandingskamers ingaat (wervel- en voorkamer) zodat een motor die koud is beter start. Als het erg koud is, is dit belangrijk.
Het design van de systemen voor de voorverwarming en de ontsteking
De werking van de ontsteking is het omvormen van een spanning die laag is naar een spanning die hoog is zodat er een vonk ontstaat, die men nodig heeft om het mengsel van lucht en benzine te laten ontbranden. De bobine zet deze spanning om. De stroom die gemaakt wordt zal worden overgezet naar de verdeler en daarna via de hoogspanningskabels richting de bougies van elke cilinder. Tussen de elektrodes zal een ontlading plaatsvinden. Ook is er een relais in het systeem die alles controleert. De auto’s van tegenwoordig hebben een ontsteking die geen verdeler heeft (DIS), maar wel per bougie een bobine, deze zitten direct aan elkaar vast en hebben geen hoogspanningskabels.
Het systeem om voor te verwarmen werkt anders. Daar maakt men gebruik van gloeibougies, dit zijn elektrische apparaten die voor de verwarming zorgen. Een relais of een regeleenheid controleert de werking. Als de gloeibougies hun werk doen, zal er een lampje op het dashboard gaan branden.
Adviezen voor het onderhouden
- Denk eraan dat alle aansluitingen en kabels op de juiste manier verbonden zijn. Als dit niet het geval is, is het mogelijk dat de bobine, onderbreker of een ander onderdeel doorbrandt.
- De ontsteking moet niet langer draaien dan noodzakelijk. De bobine kan te heet worden, een weerstand kan doorbranden of in de onderbreker kan een veer loslaten.
- Lang stationair draaien van de motor is af te raden. Anders zal er snel toet op de bougies terechtkomen.
- Houd u aan het aandraaimoment die de producent opgeeft als u nieuwe gloeibougies of gewone bougies plaatst. Zet niet erg veel kracht als ze erg vast zitten. Dit is vooral het geval bij gloeibougies omdat deze snel stukgaan. Als u deze wilt verwijderen, smeer dan het schroefdraad in met een synthetische olie en laat dit twaalf uur staan. Daarna moet u de motor starten en laat enkele apparaten stroom verbruiken zodat ze opwarmen. Probeer ze daarna nog een keer los te schroeven, maar denk wel aan het aandraaimoment.
- Als het niet lukt om de onderdelen los te draaien, warm ze dan nogmaals op. Maak gebruik van een speciale ruimer om het gebied rondom de gloeibougies schoon te maken.
- Tank louter hoogwaardige brandstof. Bij een matige brandstof ontstaat er al snel roet op de gloeibougies of gewone bougies.
Indicaties op mankementen
Een mankement aan de systemen voor de voorverwarming en de ontsteking is niet eenvoudig te herkennen, omdat de indicaties hetzelfde kunnen zijn. Als de motor op benzine lastig start, of als deze helemaal niet start, kunnen de hoogspanningskabels kapot zijn, maar ook de bobine of de bougies, een sensor of de verdeelkap, ook kan de elektronische regeleenheid of het vervroegingsmechanisme een mankement hebben.
Redenen voor mankementen
Slechte kwaliteit brandstof, slijtage aan de klepsteelafdichtingen of de zuigerringen, een foutieve ontsteking kan ervoor zorgen dat er roet op de bougies komt. De bobine kan te heet worden als de hoogspanningskabels kapot zijn. Mankementen aan onderdelen van de voorverwarming kunnen gebeuren doordat de injectoren voor de brandstof verstopt zijn. Daarnaast kunnen de elementen van de systemen voor de voorverwarming en de ontsteking ook kapotgaan door een wisseling van de spanning in de auto.
Autodoc.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
U bent in staat om onderdelen voor de systemen voor de voorverwarming en de ontsteking aan te schaffen via onze online webshop. Het grote aanbod in ons assortiment geeft u de mogelijkheid om de gewenste onderdelen eenvoudig te bestellen.
enige die perfect werkt in IS200