Remmen auto onderdelen
Kies zeker een wagen, anders riskeert u een artikel te kopen dat niet past in uw wagen. Merk op dat onze zoekfunctie u enkel van resultaten kan voorzien die relevant zijn voor een bepaald type voertuig.
Remmen onderdelen voor auto
Rem autoonderdelen voor Top modellen
Rem: reserveonderdelen voor de meestverkochte modellen
Remsysteem autoonderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
De remmen hebben een aantal onderdelen waardoor een auto goed kan afremmen en helemaal kan worden gestopt. Men kan de remmen ook gebruiken om ervoor te zorgen dat de auto niet gaat rollen als de auto op een heuvel wordt geparkeerd.
Het design van de remmen
Er zijn diverse soorten remmen. Tegenwoordig ziet men over het algemeen een hydraulisch systeem die voorzien is van remschijven. De belangrijkste onderdelen zijn deze:
- Pedaal: de chauffeur kan deze induwen om de remmen te bedienen.
- Rembekrachtiging: hiermee wordt de kracht vergroot als het pedaal wordt ingeduwd om de remmen beter te laten werken.
- Hoofdremcilinder: hierdoor kan de vereiste druk worden opgebouwd om de aandrijving te laten werken.
- Koppelingen en slangen: hierdoor kan de vloeistof zijn werk doen en de cilinders laten bewegen.
- Zuigers: Door de vloeistofdruk die de cilinders veroorzaken, worden de remblokjes tegen de remschijven aangedrukt.
- Remklauwen: dit is de behuizing voor de remblokjes en zuigers. De beugel van de remklauw zal de blokjes tegen de remschijven duwen.
- Remblokjes: deze onderdelen hebben een voering en wordt tegen de remschijven geduwd waardoor wrijving ontstaat. Als de chauffeur op de rem trapt, zal dit gebeuren. Door de wrijving zullen de wielen afremmen.
- Remschijven: dit is het andere onderdelen die voor wrijving zorgt. Deze zit bevestigd op de wielnaaf en draait samen in het rond.
In de trommel van de remmen zitten remschoen en een wielremcilinder. Als de chauffeur het pedaal induwt, zal de remvloeistof druk zetten op de zuigers en deze gaan dan uit de wielcilinder. Er zitten ook terugtrekveren in, zodat de zuigers weer kunnen teruggaan, hierdoor gaan deze terug tegen de binnenzijde van de trommel aan.
De handrem is voorzien van een kabel en heeft geen hydraulische aandrijving.
Adviezen voor het onderhouden
- Iedere 2 tot 3 jaar moet de vloeistof worden vervangen. Deze zal vocht gaan opnemen via zeer kleine openingen in de slangen. In de loop der tijd zal er meer water in de remvloeistof terecht komen en hierdoor zal het kookpunt lager komen te liggen. Indien de vloeistof gaat koken, zullen er in het systeem luchtbellen verschijnen waardoor de remmen veel minder goed werken.
- De slangen moeten ieder 5 jaar worden vervangen. Het rubber en een aantal andere polymeren waar deze van gemaakt zijn, gaan op den duur slijten. Ook zijn ze na een poos niet meer elastisch. Op die manier kunnen ze de druk niet meer aan, de druk zal minder worden omdat de slangen breder worden. De druk die overblijft is nauwelijks voldoende om de remschoenen of de remblokjes te laten bewegen en ze worden dus niet tegen de trommelremmen geduwd.
- De dikte van de remblokjes en de remschijven moet met regelmaat worden gecontroleerd en moeten worden vervangen als dat nodig is. Het is mogelijk dat een remschijf die versleten is barst. Als de voeringen slijten kan men niet genoeg wrijving genereren.
- De geleidende pennen moeten worden gesmeerd en de pakkingen moeten met regelmaat worden vervangen. Zo zullen de onderdelen niet vastlopen en de remblokjes zullen niet ongelijk afslijten.
- Maak gebruik van ringen die niet piepen. Op die manier zullen de remmen veel comfortabeler werken.
Aanwijzingen op mankementen
Als er een waarschuwingslampje voor het peil van de remvloeistof gaat branden, is het goed mogelijk dat sommige onderdelen van de remmen een lekkage hebben. Het is dan mogelijk dat u vloeistof onder de auto ziet in de buurt van de wielen als deze een tijdje stil heeft gestaan die de volgende kleur kan hebben: geel, amber, roze, grijs, blauw of paars. Het is mogelijk dat de auto naar een kant op trekt, wat vaak wijst op een remklauw die vastzit. Dezelfde symptomen kunt u ondervinden als de remblokjes besmeurd zijn met olie en moet u het pedaal verder indrukken of deze voelt erg licht aan, dit is een indicatie dat er lucht in het systeem zit.
Redenen voor de mankementen
Vaak gebeuren ze als de chauffeur de onderdelen van de remmen niet periodiek vervangt. Een remklauw die vastloopt kan ervoor zorgen dat de remblokjes ongelijk afslijten of dat de remschijf sneller slijt dan normaal. Pakkingen of slangen die versleten zijn, zijn niet meer zo elastisch en kunnen gaan scheuren en op die manier zal er vloeistof uit het systeem lekken. Stofkapjes voor de geleidende pennen die versleten zijn zorgt ervoor dat er viezigheid en water in de omringende onderdelen terecht kan komen zodat ze gaan roesten en vastlopen. Een agressieve rijstijl kan ervoor zorgen dat de remschijf vervormd.
autodoc.be: louter uitstekende onderdelen voor uw auto
Via onze online webshop bent u in staat om uitstekende onderdelen voor de remmen aan te schaffen voor zeer schappelijke prijzen. In ons aanbod treft u louter onderdelen van gerenommeerde merken.
Vervanging van Rem autoonderdelen: Video handleiding voor reparatie
Top 15 best verkochte Remmen
Aanraders tussen Rem-onderdelen. De beste deals. Bestel onze bestsellers.