Schokbrekers voor uw wagen
Schokdempers bestel goedkoop
-
Veilig bestellen 200 dagen
-
Еen handige app om auto-onderdelen te kopen
-
Video's autoreparatie

Handleiding: Hoe een schokdempers achteraan vervangen op een OPEL ASTRA G 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009 |...
Stap voor Stap Video Handleiding voor Doe-het-zelf Autoreparatie. Wordt een amateurmonteur met Autodoc
Schokdempers voor Top modellen
Veerpoten van kwaliteitsmerken: Topfabrikanten
De populairste producten: Schokdemper
Schokbrekers van 82 fabrikanten voor prijzen vanaf 10,90€ tot 1489,79€
De meestverkochte artikelen: | |||||
---|---|---|---|---|---|
442001 | 37015 | 17-047142 | 23950 | 16451 | 11163 |
Van populaire fabrikanten: | |||||
RIDEX | MONROE | TRW | BILSTEIN | SACHS | DACO Germany |
Voor populaire automerken: | |||||
VOLKSWAGEN | BMW | MERCEDES-BENZ | OPEL | AUDI | FORD |
Schokbrekers – technische gegevens: | |||||
---|---|---|---|---|---|
Schokdemper bevestigingstype: | Schokdemper inbouwtype: | Schokdemper systeem: | |||
Oog bovenaan | Oog onderaan | Telescoop-schokdemper | Veerpoot | Dubbelpijp | Enkelpijp |
Pen bovenaan | Klem onderaan | Veerdragende schokdemper | Demper niet veerdragend | In-/Nastelbaar | Ingebouwd in-nastelbaar |
Pen onderaan | Onder plaat | Veerpootresorptie | - | Enkele buis Upside Down | - |
Leer meer over Schokbrekers - werkingsmethode, diagnose, oorzaken van defecten en vervangingsintervallen
Een schokdemper zet mechanische energie om in warmte, waardoor schokken van de wielen kunnen opgevangen worden. Hierdoor worden een beter comfort en een hogere veiligheidsgraad gegarandeerd aan de bestuurder.
Types en bouw van schokdempersPer vulling:
- Hydraulisch. Door gebruik van olie.
- Gas. Door gebruik van stikstof. Deze wordt aan hoge druk in het systeem gepompt, wat voorkomt dat de olie gaat schuimen.
Per ontwerp:
- Twee-pijp. De bouw van dit soort schokdemper is simpel. De functionaliteit kan echter afnemen door schuim op de olie of oververhitting. De tank vormt een behuizing voor de werkende cilinder. Bij samendrukken gaat de zuiger aan de stang omlaag, waardoor de olie vanuit de cilinder in de tank geperst wordt. Het tegengestelde is het geval wanneer deze terug loskomt.
- Mono-pijp. Er is geen sprake van schuim op de olie of snelle oververhitting. Het omhulsel kan bij schade de werking echter blokkeren. Deze voert namelijk de taak uit van de werkcilinder. Een zwevende zuiger maakt een indeling van twee kamers in de schokdemper: één voor stikstof en een tweede voor olie. Het gas wordt samengeperst waardoor schokken geabsorbeerd worden.
De kwaliteit van het wegoppervlak en de manier van rijden bepalen grotendeels hoe lang een schokdemper kan meegaan. Denk hier aan tijdens het kiezen van een snelheid over bepaalde wegen.
Controleer schokdempers elke 20 000 km, bij voorkeur in de vroege lente. Koude kan namelijk ook nieuwe componenten snel defect verklaren.
Indien de wagen lang heeft stilgestaan, is het raadzaam om de hydraulische werkvloeistof op te warmen waardoor de ophanging zijn flexibiliteit terug wint. Dit kan door de eerste tien minuten aan een lagere snelheid te rijden.
Ga meteen langs de garage bij aanwezigheid van olie op de banden.
Sla schokdempers waarin zuigers geplaatst worden altijd rechtop op.
Defecten aan schokdempers- vervormen van componenten;
- lekken van afdichtingen;
- defect aan kleppen.
- schommelen van carrosserie;
- toename van remafstand;
- kantelen bij lage snelheden;
- klopgeluiden en andere vreemde geluiden tijdens het verplaatsen;
- banden verslijten ongelijk;
- olievlekken op de componenten;
- “dips” tijdens remmen en versnellen van de wagen.
- slecht onderhouden wegen;
- ongepaste rijstijl;
- niet tijdig onderhouden;
- koude temperaturen;
- aanwezigheid van vervuiling en chemisch actieve substanties;
- onvoldoende olie in de opslagtank;
- defect aan componenten.
Nieuwere schokdempers kunnen niet gedemonteerd worden, waardoor herstellen onmogelijk wordt. Daarom dient u bij enig defect de schokdemper in zijn geheel te vervangen, samen met zijn tegenligger aan de andere kant van de as. Dit kunt u zelf uitvoeren door volgende stappen te volgen:
- haal het wiel weg;
- maak indien noodzakelijk de remslangen los;
- demonteer respectievelijk de bovenste en onderste veerpootbevestigingen;
- haal de veer met een speciale tang weg;
- installeer het nieuwe onderdeel en volg de vorige stappen in tegengestelde richting om de auto terug in goede staat te brengen.
Dankzij onze webwinkel kunt u in enkele minuten tijd het juiste onderdeel selecteren, bestellen en de levering regelen. Deze laatste gebeurt volledig kosteloos, wat de aankoop nog goedkoper maakt bovenop onze voordelige prijzen. Bij elke vraag of twijfel kunt u contact opnemen met onze professionele klantendienst. Elk artikel wordt geleverd met een garantie van uitstekende kwaliteit. Vertrouw op AutoDoc voor al uw herstellingen!
Als u dit soort onderdelen gaat bestellen, moet u goed nadenken over hoe de auto gebruikt wordt aan de hand van de voorschriften van de fabrikant. Schokbrekers waar olie in zit kosten minder. Deze modellen zorgen voor meer comfort, maar als ze zwaar belast worden kunnen ze te heet worden.
Modellen waar gas in zit zijn stugger. Hierdoor zorgen ze voor een goede wegligging en zal het koetswerk niet te veel heen en weer schommelen. Daarnaast zit er in de gaskamers stikstof, hierdoor zal de olie niet gaan schuimen. Dit soort modellen absorberen de vibraties van het rijden onder hoge snelheid uitstekend. Daarnaast zal de auto soepel rijden.
Schokbrekers waar gas in zit worden vaak gebruikt bij sportmodellen. Ze kunnen zwaar belast worden en worden prima gekoeld. Door deze modellen te gebruiken, zal de auto stijver aanvoelen, waardoor de auto beter te manoeuvreren is en een betere wegligging heeft. Ze zijn niet heel comfortabel.
Controleer de onderdelen visueel aan de buitenkant hoe ze eruitzien. Als u deuken, lekkage, roest of deformatie ziet, zijn dit indicaties voor een mankement. Als u geen duidelijke indicaties ervaart voor mankementen aan de schokbrekers, kunt u een mankement opsporen door de auto op een testbank te zetten bij een specialist.
Controleer de onderdelen als u het volgende ervaart:
- De auto doet er langer over om te remmen;
- De auto schommelt meer dan normaal als u hard op de rem trapt of als u over onverharde wegen rijdt;
- Het stuur reageert minder snel;
- De slijtage aan de banden gaat sneller;
- De ophanging maakt een kloppend geluid als er over onverharde wegen wordt gereden.
Dit heeft u nodig om een schokbreker te vervangen:
- Gereedschap om de auto op te tillen;
- Ander gereedschap, zoals steeksleutels, moersleutels, hamers, schroevendraaiers en tangen;
- WD-40 spray om de bevestigingen die erg vast zitten los te maken.
Het vervangen is een lastige klus en u bent er lang mee bezig. In de handleiding van de auto staat uitbereid beschreven hoe u deze klus moet doen. Tevens moet u er rekening mee houden dat de onderdelen per paar moeten worden vervangen. Denk eraan dat ze opgepompt zijn voordat u ze plaatst.
Om de bevestigingen en de beugel aan de bovenzijde te kunnen bereiken, is het vaak nodig om de afdichting van de motorkap of het paneel van de kofferbak te verwijderen. Daarnaast zorgen de wielen en remschijven ervoor dat de bevestigingen en de beugel aan de onderzijde lastig te bereiken zijn. Om der schokbreker te kunnen verwijderen moet u vaak het kogelgewricht van de ophangingsarm, de trekstang en de stabilisatorstang eruit nemen. De unit die is verwijderd moet goed worden ondersteund om uzelf van een blessure te behoeden. Als u werkt aan exemplaren met veren, zorg dan voor het juiste gereedschap.