Vering / demping automaterialen

Bladveren
Chassis, veren
Compressor, pneumatisch systeem
Drukaccumulator, vering / demping
Gereedschap voor veren / schokdempers
Onderstel, veren / dempers
Ophanging, schokdemper
Pneumatischeveerpoot
Relais, niveaureguliering
Schokbrekers
Schokdemper beugel
Stofhoes schokdemper en aanslagrubber
Veerbalg, luchtvering
Veerpoot lager
Veerschotel
Veren
Wielvluchtcorrectieschroef
Vering / demping autoonderdelen Voor Top modellen
Top 10 best verkochte Vering / demping
Vering / demping autoonderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
Het dempingssysteem heeft een aantal onderdelen waarmee de belasting wordt verdeeld en overgedragen tussen de wielen en de ophanging als de auto rijdt. Ook wordt het gewicht van de auto erdoor gedragen, en dempt het de trillingen die voorkomen door de hobbels in de weg. De traagheidskracht wordt geneutraliseerd die invloed hebben op de auto als deze optrekt en remt.
Het design van het dempingssysteem
De belangrijkste onderdelen van het dempingssysteem bestaan uit de schokbrekers, de schroefveren en de bladvering.
Schokbrekers van het type hydraulisch met twee pijpen hebben een behuizing van metaal en een cilinders, hier zit olie in. De cilindervat een zuiger die kan bewegen en heeft openingen met diverse diameters. Als de zuigerstang beweegt, zal de vloeistof naar de kamer stromen door de openingen, op die manier ontstaat er weerstand waardoor de vibraties gedempt worden. Schokbrekers van het type monopijp zijn met gas gevuld en zijn voorzien van een zuiger die zweeft waardoor deze de werkcilinder de kamers in tweeën deelt. Het compartiment aan de onderkant is met gas onder druk gevuld en aan de bovenzijde zit olie.
De belangrijkste functie van de schokbrekers is het opheffen van de trillingen die ontstaan door het uitrekken van de veer.
Schroefvering heeft een spiraaldraad met een doorsnede die vast of variabel kan zijn. Hier rust het gewicht van het koetswerk op.
Bladvering heeft bladen van metaal met diverse lengtes die vastgehouden worden door klemmen. Deze dempen de trillingen.
Adviezen voor het onderhouden
- Belast uw auto niet te zwaar. De onderdelen zijn gemaakt voor een specifieke maximale belasting. Als de auto te zwaar beladen wordt, zullen de schokbrekers, schroefvering en bladvering, en ook de ophanging, een beschadiging oplopen, omdat de trillingen die ontstaan bij het rijden over onverharde wegen vele malen sterker worden.
- Rijd niet heel ruw met de auto. De schokken zijn zeer belastend, zeker als u erg hard ergens overheen rijdt, en hierdoor gaan onderdelen van het dempingssysteem stuk.
- Bekijk of de stofkapjes nog in orde zijn. Indien deze gescheurd zijn, is het mogelijk dat bij de schokbreker de stang stuk gaat.
- Als er iets stuk is, vervang het dan meteen, omdat het blijven doorrijden met kapotte onderdelen, weer andere onderdelen stuk zal maken. Indien de bussen niet tijdig worden verwisseld, is het mogelijk dat de bladvering stuk gaat. Als u blijft rijden met schokbrekers die versleten zijn, kunnen de veren stukgaan.
Indicaties voor mankementen
Een vieze behuizing, wiebelen van de auto onder het rijden als u rijdt over onverharde wegen, onregelmatig afslijten van de banden, niet goed reageren op het stuur en een langere remweg, geven aan dat de schokbrekers niet goed meer zijn. Als het koetswerk lager ligt, of deze vervormd is, de auto dichter op het wegdek ligt, de onderkant van de auto tegen de grond komt als u over onverharde wegen rijdt, geeft aan dat de veren niet goed meer zijn. Deze indicaties gelden ook als de bladvering niet meer goed is.
Redenen voor mankementen
Schommelingen in de temperatuur, viezigheid en chemische middeltjes zijn zeer slecht voor de onderdelen van rubber, zoals stofkapjes, bussen en rubbers. Ze zijn daardoor minder elastisch en kunnen gaan scheuren. Om dezelfde reden kan de vering gaan roesten. Als de stofkapjes van de schokbreker gescheurd zijn, kunnen de stangen gaan roesten. Ook is het mogelijk dat ze gaan vastzitten. Een behuizing die vervormd is en dempers van het type monopijp hebben, kunnen door inslag hetzelfde hebben.
Autodoc.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
Via onze online webshop bent u in staat om onderdelen voor het dempingssysteem van de auto aan te schaffen. Mocht u hulp nodig hebben, vraag het dan aan onze mensen van de klantenservice, zij zorgen ook voor een vlotte bezorging.