Inhoudsopgave
Brandstoffilter verstopt: wat zijn de symptomen en hoe hem te vervangen
Zuiverheid is van groot belang voor motorolie, koelvloeistof en remvloeistof voor auto. In geen enkel systeem is een schone vloeistof echter zo belangrijk als in het brandstofsysteem. Of je nu een benzine- of diesel aangedreven auto hebt, verontreinigde brandstof leidt tot een hele reeks problemen. Een brandstoffilter zit in elke auto om de deeltjes te verwijderen die tot blijvende schade aan je motor kunnen leiden. Het filter moet met regelmaat worden vervangen om problemen die het vermogen, de betrouwbaarheid en de brandstofzuinigheid van de auto compromitteren, te vermijden. Lees in dit artikel wanneer je het filter moet vervangen en hoe je merkt dat hij is verstopt.
Werking
Er wordt alles aan gedaan om de brandstof die je aan de pomp tankt, zo schoon mogelijk te houden. Niettemin kunnen er zich natuurlijke onzuiverheden en afzettingen in bevinden die op den duur schade aan bijvoorbeeld de brandstofinjectoren kunnen toebrengen. Het brandstoffilter functioneert als een barrière die potentieel schadelijke elementen tegenhoudt. De meeste auto's hebben een vervangbaar filterelement. In de meeste gevallen moet het brandstoffilter diesel of benzine voor een auto elke 30.000 - 50.000 km worden vervangen. Gebeurt dit niet, slibt het filter gaandeweg dicht. De onderhoudshandleiding van je auto geeft je informatie over deze interval.
Dichtgeslibd, verstopt: de symptomen
Wanneer het filter met afzettingen dichtslibt, belemmert hij de doorstroming van brandstof. De daaruit voortvloeiende symptomen zijn o.a.:
Vermogensverlies bij extra belasting - De beperkte brandstoftoevoer levert misschien voldoende druk voor een stationair toerental. Wanneer de auto echter optrekt of een lading sleept, neemt de behoefte aan brandstof toe. Het geblokkeerde filter beperkt het vermogen dat je motor kan produceren.
Motorwaarschuwingslampje dat brandt - Wanneer de injectoren niet genoeg brandstof onder druk krijgen, komt er onvoldoende van in de cilinders terecht met een te mager lucht-brandstofmengsel als gevolg. De ECU slaat de code P0171 op, die het lampje op het dashboard laat branden.
De motor draait ruw of slaat af - Zonder voldoende brandstoftoevoer gaat de motor haperen of slaat hij af tijdens het rijden of stationair draaien. Denk aan een dichtgeknepen rietje waarmee je limonade drinkt. Een geblokkeerde leiding lest je dorst niet.
De motor start niet - Wanneer je de contactsleutel omdraait, zet de brandstofpomp de toevoerleiding onder druk. Door een verstopt of lekkend brandstoffilter wordt onvoldoende druk opgebouwd in de leiding tussen het filter en de motor. Door brandstofgebrek vindt geen ontsteking plaats, of de motor start kort en slaat meteen af.
De brandstofpomp geeft de geest - Een excessieve vraag voor brandstof kan de brandstofpomp diesel of benzine belasten. Hij draait constant aan zijn hoogste niveau in een poging brandstof door een geblokkeerde toevoerleiding te persen. Het relais van de pomp kan hierdoor afslaan, de zekering kan doorbranden of de pomp zelf houdt ermee op.
Hoger brandstofverbruik - Het lijkt onlogisch, maar een geblokkeerd brandstoffilter kan een toename van het brandstofverbruik veroorzaken. De ECU registreert een mager lucht-brandstofmengsel en geeft de opdracht, meer brandstof met de lucht te mengen, om het vermogen te genereren dat je van je motor vraagt. Alhoewel hij de verlangde prestatie niet levert, verbrand je toch meer brandstof.
Vervangen
Wanneer zich tekenen voordoen dat het brandstoffilter aan vervanging toe is, rijst de vraag of je het vervangen zelf onderneemt of laat doen. De exacte procedure kan verschillen aan de hand van het merk en model wagen, maar een hele moeilijke klus is het niet. Bedenk wel dat je met brandstof te maken hebt, wanneer je de leidingen onder druk afkoppelt. De meest gebruikelijke locatie voor het brandstoffilter is in de brandstofleiding in de buurt van de tank op het chassis. Hij kan ook in het motorcompartiment zitten. Sommige filters zijn geïntegreerd in het pompsysteem in de tank en kunnen niet apart van onderhoud worden voorzien. De meeste moderne systemen zijn voorzien van klemmen die de brandstofleidingen verbinden, waartussen het filter geplaatst zit in een lekvrije verzegeling. Voor de verwijdering van deze klemmen heb je een speciale tang voor brandstofleidingen nodig.
Denk erom dat een brandstoffilter eerder vervangen wordt in het kader van onderhoud dan van defect. Wanneer je een auto koopt met 100.000 km op de teller zonder indicatie dat het filter is vervangen, is het een goed idee om dit alsnog te doen. Het goede nieuws is, dat het onderdeel je de kop niet hoeft te kosten. Een brandstoffilter voor een Audi A3 bestel je al (afhankelijk van het gekozen merk) voor € 10 á € 20.
De beste producten op dit gebied: