• SHOP
  • CLUB
Premiumaccount uitproberen
0
Mijn garage
Voertuig toevoegen
0
Artikelen #74-6772
0,00 €
Uw winkelkarretje is leeg

De belangrijkste punten van een motor op diesel

Inhoudsopgave

  1. De historie van de dieselmotor
  2. Hoe het werkt
  3. Vijf pluspunten van een motor op diesel
    1. Negen tips van AutoDoc inzake het gebruik van een dieselmotor
    2. Conclusie

Over het algemeen zijn de eigenaars van wagens met een dieselmotor goed geïnformeerd wat betreft de voordelen en de bijzondere eigenschappen van dieselmotoren. Voor iemand die net een wagen met een motor op diesel heeft aangeschaft kan er echter nogal wat onduidelijkheid zijn. Met behulp van dit artikele hopen we wat meer informatie hierover te kunnen verschaffen.

De historie van de dieselmotor

De eerste dieselmotor stamt af uit het jaar 1824 en was het resultaat van de ideeën van de Franse wiskundige en fysicus Sadi Carnot die ontdekte dat een mechanisme van de verwarming efficiënter werkt wanneer het werkende interne deel het punt van ontbranding bereikt door een snelle compressie. Deze theorie bleek later een eerste stap richting de eerste motor op diesel te zijn.

In latere jaren werd het design van de dieselmotor door verscheidene wetenschappers verder uitgewerkt, onder andere door Gustav Trinkler en Herbert Akroyd-Stuart. Het eerste model van de dieselmotor dat ook in de praktijk kon worden gebruikt werd echter pas in 1887 uitgevonden en gebouwd door Rudolf Diesel.

Diesel had zijn eerste motor laten lopen op kolengruis in de overtuiging dat dit de ideale brandstof zou zijn, maar dit materiaal schuurde teveel en kon niet op een efficiënte manier aan de cilinders geleverd worden, met als resultaat dat hij dit idee opgaf. De motor van Diesel bleek echter wel zeer goed te werken op lichte olieproducten en plantaardige olie.

Vanaf dat moment is de ontwikkeling van de motor op diesel in een stroomversnelling terecht gekomen. Het blijkt een krachtig, betrouwbaar en efficiënt stuk techniek te zijn dat in veel moderne commerciële wagens en personenwagens wordt geïnstalleerd.

Hoe het werkt

De meeste personenwagens beschikken tegenwoordig over een viertakt motor. De werking hiervan bestaat uit vier fasen:

  1. De inlaat die overeenkomt met het draaien van de krukas van 0 tot 180 graden. Op dit moment gaat er lucht via een geopende klep de cilinder instromen.
  2. De compressie: Op dit moment gaat de krukas van 180 naar 360 graden. Met behulp van de zuiger wordt de lucht in de kamer tussen de 16 en de 25 keer samengeperst waarbij de temperaturen tot wel 700 à 900 graden Celsius kunnen stijgen.
  3. De ontbranding: Dit is het moment wanneer de brandstof in wordt gespoten en ontbrandt nada de krukas van 360 naar 540 graden gedraaid is. De zuiger zakt als gevolg van de stoffen die afkomstig zijn van dit proces.
  4. De uitlaat: Terwijl de uitlaatgassen worden afgevoerd en de zuiger omhoog beweegt draait de krukas van 540 naar 720 graden, ook wel de oorspronkelijke positie genoemd.

Bij een diesel op motor komt de brandstof via een injectiepomp terecht in de kamers. Een moderner voertuig kan over verscheidene types pompen voor de brandstof beschikken:

  • In-Line: dit type heeft evenveel cilinders als plunjerparen. de plunjer beweegt om de openingen van de inlaat te openen en te sluiten met behulp van de nokkenas die in verbinding staat met de krukas. Dit zorgt ervoor dat er druk wordt aangemaakt waardoor de injectieklep opent en de brandstof de correcte injector in kan stromen. De in-linepomp is een betrouwbare component, maar het komt zelden voor in personenwagens van ná 2’000, aangezien fabrikanten vanaf dat jaar dit type pomp enkel nog in vrachtvoertuigen ging installeren.
  • Verdeelpomp: Dit type pomp beschikt over één of twee plunjers die draaien en zuigen om op deze manier het brandstofmengsel over alle cilinders te verdelen. Zo wordt de brandstof gelijkmatiger verdeeld, maar wordt ook de slijtage aan de onderdelen bevorderd. Om deze reden zit dit type pomp vooral in personenwagens.
  • Hogedrukpomplijnen: Dit type pomp komt voor in systemen voor de toevoer van brandstof van Common Rail en heeft de taak om brandstof de brandstofrail in te pompen zonder te lijden aan een verlies aan druk, en daarbij doet de status van de motor er niet toe. Een dergelijk systeem zorgt ervoor dat het verbruik van de brandstof vermindert met wel twintig procent, terwijl het koppel van de motor tot wel 25 procent hoger komt te liggen.
  • Pompverstuiver: Dit type pomp beschikt over functies voor de injectie en de compressie die overeenkomen met iedere cilinder. Een dergelijk mechanisme leidt tot een hogere efficiëntie van de wagen op het gebied van de brandstof en een verminderde uitstoot, want het proces van de injectie bestaat uit drie stappen. De voorinspuiting zorgt voor een vloeiende ontbranding, terwijl de na-inspuiting zorgt voor de staat van het roetfilter.

Vijf pluspunten van een motor op diesel

  1. Het verbruik ligt bij deze motoren gemiddeld dertig procent lager wanneer u ze vergelijkt met motoren die op benzine lopen. Dit wordt bewerkstelligd verscheidene factoren, waaronder de manier van werken van het systeem, het design van de unit en de hoge druk in de kamers van de ontsteking. Ook is diesel in de meeste landen minder duur om te kopen dan benzine.
  2. Aangezien bij een motor op diesel de brandstof constant brandt na het terechtkomen in de motor kan er ook bij lagere toerentallen een hoog koppel verkregen worden. Dit zorgt onder andere voor een betere bestuurbaarheid van de wagen, een verbeterde aerodynamica van de wagen en een betere tractie.
  3. Een efficiëntie die soms wel vijftig procent hoger ligt.
  4. De temperatuur van de omgeving speelt geen rol bij het starten van een motor op diesel dankzij de verwarmde injectoren en de gloeibougies.
  5. Een motor op diesel gaat dubbel zolang mee als een motor op benzine.

Negen tips van AutoDoc inzake het gebruik van een dieselmotor

Ter voorkoming van kostbare reparaties van het systeem van de brandstof en de motor dienen de volgende tips in acht genomen te worden:

  1. Wees tijdig met de vervanging van de water-brandstofafscheider en het filter van de brandstof, Een motor op diesel is uiterst gevoelig voor water en mechanische deeltjes. Verstoppingen van de onderdelen van de pomp en de injectoren is vaak het gevolg van de complexe opbouw van het onderdeel, terwijl motoronderdelen ook beschadigd kunnen raken wanneer water en zwavel van de brandstof met elkaar gemengd raken en zwavelzuur vormen.
  2. Gebruik altijd brandstof van hoge kwaliteit. Brandstof van sleche kwaliteit bevat veel zwavel en zal leiden tot een kortere levensduur, een minder goede werking van de motorolie en een falend roetfilter.
  3. Belast de motor niet extra door hoge toerentallen te produceren.
  4. Het is van belang dat de temperatuur van de omgeving en de brandstof overeenkomen. De paraffine in diesel raakt snel bevroren bij lagere temperaturen. Om deze reden kan u ook winterdiesel, bedoeld voor gebruik bij temperaturen van tussen de -35 en 0 graden Celsius, of pooldiesel, welke de viscositeit behoudt bij temperaturen van tussen de -35 en de 0 graden Celsius. Over het algemeen zal een verkoper aangeven welke temperaturen de brandstof in kwestie kan bereiken.
  5. Kies ook de toevoegingen aan de diesel zorgvuldig. In strengere klimaten is het bijvoorbeeld verstandig om gebruik te maken van een antivriesformule. Andere toevoegingen kunnen dan weer bijvoorbeeld het koppel van de motor en het vermogen verbeteren als gevolg van een verhoogde ontbrandingsefficiëntie van de brandstof., terwijl er ook toevoegingen bestaan die de motor en de leidingen van de brandstof schoonmaken.
  6. Gebruik de wagen in verschillende omstandigheden en op verschillende ondergronden zodat deze soms aan 2’500 toeren kan draaien. Op deze manier worden afzettingen van koolstof en roet verbrand wat leidt tot een verlaagd risico op een falende katalysator, een vastlopende zuigerring of een verstopte injector.
  7. In het geval van een turbomotor mag deze niet gelijk worden uitgezet zodra de wagen stil komt te staan, het is veel beter om de wagen twee à vijf minuten in stationaire stand te laten draaien ter afkoeling van het systeem.
  8. Schaf enkel motorolie aan die door de producent van uw auto wordt aangeraden, en mix deze niet met een smeermiddel waarvan de viscositeit niet hetzelfde is.
  9. Ter voorkoming van schade aan de turbinebussen dient u langzaam op te starten.

Conclusie

Een moderne motor op diesel is krachtig en economisch. Het wordt soms tegengesproken, maar dit type motor is vriendelijk voor het milieu en maakt vrijwel geen lawaai. Aangezien een motor op diesel praktisch is voor het vervoeren van grote groepen en zeer regelmatig kan worden gebruikt kan een auto op diesel perfect worden gebruikt voor een uitstapje naar het platteland. Op ruwe ondergronden kan u rekenen op een dieselmotor. Om deze reden hebben onder andere vissers, jagers en kampeerders graag een diesel op motor. Een agressieve manier van rijden belast de motor extra en is niet goed voor de motor zelf, zeker als u bijvoorbeeld van sportwagens houdt en regelmatig sterk accelereert of juist remt wanneer de wagen in beweging is.

Het is duur om een motor die loopt op diesel te repareren. Reparaties kunnen worden voorkomen door de bovenstaande tips goed op te volgen.

AUTODOC Bestsellers: onderdelen aan een voordelige prijs

56 15078 1 MAHLE ORIGINAL 016 02 00 Zuiger 82,5 mm, Met zuigerveerdrager, Met koelkanaal
Beoordelingen - 3
Product informatie
  • Cilinderboring [mm]: 82,5
  • Lengte [mm]: 71,2
  • Compressiehoogte [mm]: 45,65
  • Boutlengte [mm]: 66
  • Boutdiameter [mm]: 28
  • Komdiepte 1 [mm]: 12,4
  • Komdiameter [mm]: 45,2
  • Oppervlakte: Gecoat
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met zuigerveerdrager, Met koelkanaal
  • Verbrandingsoppervlakte [mm]: 8
  • Drijfstangbouwtype: Trapeziumdrijfstang
  • Productienummer: 82 L 179
  • Componentennummer: 1. R 1.75 IF N, 2. NM 2 IFU P, 3. DSF 2 N
  • Zuigerspeling [mm]: 0,06
  • Verpakkingshoogte [cm]: 12,80
  • Nettogewicht [g]: 785
  • Verpakkingslengte [cm]: 9,5
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 9,50
  • MAHLE ORIGINAL: Zuiger
  • productnummer: 016 02 00
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
MAHLE ORIGINAL Zuiger 82,5 mm, Met zuigerveerdrager, Met koelkanaal
Artikelnummer: 016 02 00
121,74 €
Prijs incl. 21% BTW, Gratis verzending
-52%
MANN-FILTER WK 820/20 Brandstoffilter Pijpfilter, 10mm, 8mm
Beoordelingen - 10
Product informatie
  • Filter type: Pijpfilter
  • Hoogte [mm]: 100
  • Diameter [mm]: 86
  • Ingang ø [mm]: 10
  • Uitgang ø [mm]: 8
  • MANN-FILTER: Brandstoffilter
  • productnummer: WK 820/20
  • onze prijs: 47,74 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
MANN-FILTER Brandstoffilter Pijpfilter, 10mm, 8mm
Artikelnummer: WK 820/20
in vergelijking met de adviesprijs 100,08 €

47,74 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten
56 01198 0 MAHLE ORIGINAL 009 36 00 Zuiger 70,0 mm
Product informatie
  • Standaardmaat
  • Cilinderboring [mm]: 70,0
  • Lengte [mm]: 50,0
  • Compressiehoogte [mm]: 30,0
  • Boutlengte [mm]: 53,0
  • Boutdiameter [mm]: 17,98
  • Komdiepte 1 [mm]: 1,5
  • Komdiameter [mm]: 60,0
  • Klepdiepte 1 [mm]: 0,7
  • Verbrandingsoppervlakte [mm]: 5
  • Productienummer: 70 L 94
  • Componentennummer: 1. R 1.2 Cr, 2. M 1.2, 3. SSF 2.5
  • Zuigerspeling [mm]: 0,03
  • Nettogewicht [g]: 283
  • Verpakkingslengte [cm]: 8,5
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 8,50
  • Verpakkingshoogte [cm]: 8,60, 9,60
  • MAHLE ORIGINAL: Zuiger
  • productnummer: 009 36 00
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
MAHLE ORIGINAL Zuiger 70,0 mm
Artikelnummer: 009 36 00
47,62 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten
-49%
MANN-FILTER WK 42/2 Brandstoffilter Pijpfilter, 8mm, 8mm
Beoordelingen - 15
Product informatie
  • Filter type: Pijpfilter
  • Hoogte [mm]: 108
  • Diameter [mm]: 44, 50
  • Ingang ø [mm]: 8
  • Uitgang ø [mm]: 8
  • MANN-FILTER: Brandstoffilter
  • productnummer: WK 42/2
  • onze prijs: 6,26 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
MANN-FILTER Brandstoffilter Pijpfilter, 8mm, 8mm
Artikelnummer: WK 42/2
in vergelijking met de adviesprijs 12,33 €

6,26 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten
DONALDSON P502166 Brandstoffilter
Beoordelingen - 1
Product informatie
  • Hoogte [mm]: 87.5
  • Diameter [mm]: 35
  • Buitendraad 2 [mm]: 35
  • Binnendiameter 2 [mm]: 11.5
  • DONALDSON: Brandstoffilter
  • productnummer: P502166
  • onze prijs: 8,15 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
DONALDSON Brandstoffilter
Artikelnummer: P502166
8,15 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten
0 103 110 904 BERU PSG PSG003 Gloeibougie 4,4V 9A M9x1,0, voor nagloeien geschikt, Staafgloeibougie, Lengte: 132 mm, 22 Nm, 8 Nm, 93
Beoordelingen - 7
Product informatie
  • Productlijn: PSG
  • Schroefdraadmaat: M9x1,0
  • Lengte [mm]: 132
  • Spanning (Volt): 4,4
  • Sleutelwijdte: 12 mm
  • Gloeibougie uitvoering: voor nagloeien geschikt, Staafgloeibougie
  • Inbouwdiepte [mm]: 28
  • Aansluittechniek: 4 mm PIN (PSG)
  • Stroomsterkte [A]: 9
  • Aanhaalmoment tot [Nm]: 10
  • Aanhaalmoment van [Nm]: 8
  • Conushelling: 93
  • Breekpunt [Nm]: 22
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met druksensor
  • BERU: Gloeibougie
  • productnummer: PSG003
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
BERU Gloeibougie 4,4V 9A M9x1,0, voor nagloeien geschikt, Staafgloeibougie, Lengte: 132 mm, 22 Nm, 8 Nm, 93
Artikelnummer: PSG003
151,21 €
Prijs per stuk
Prijs incl. 21% BTW, Gratis verzending
ET ENGINETEAM PM009800ET Zuiger 76,5 mm, Met zuigerveren, Incl schroefset
Beoordelingen - 4
Product informatie
  • Cilinderboring [mm]: 76,5
  • Standaardmaat
  • Compressiehoogte [mm]: 29
  • Boutlengte [mm]: 48
  • Boutdiameter [mm]: 19
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met zuigerveren
  • Componentennummer: PM004900
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Incl schroefset
  • voor artikelnummer: PM004900
  • Complete set
  • ET ENGINETEAM: Zuiger
  • productnummer: PM009800ET
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
ET ENGINETEAM Zuiger 76,5 mm, Met zuigerveren, Incl schroefset
Artikelnummer: PM009800ET
532,99 €
Prijs incl. 21% BTW, Gratis verzending
56 00288 0 MAHLE ORIGINAL 030 89 00 Zuiger 76,51 mm
Product informatie
  • Standaardmaat
  • Cilinderboring [mm]: 76,51
  • Lengte [mm]: 58,5
  • Compressiehoogte [mm]: 28,92
  • Boutlengte [mm]: 52,0
  • Boutdiameter [mm]: 17,0
  • Komdiepte 1 [mm]: 1,9
  • Komdiameter [mm]: 62,0
  • Klepdiepte 1 [mm]: 2,7
  • Klepdiepte 2 [mm]: 2,2
  • Oppervlakte: Gecoat
  • Verbrandingsoppervlakte [mm]: 6
  • Productienummer: 76 L 99
  • Componentennummer: 1. R 1.2 N, 2. M 1.5, 3. SSF 2.5
  • Zuigerspeling [mm]: 0,004
  • Verpakkingshoogte [cm]: 12,80, 9,60
  • Nettogewicht [g]: 331
  • Verpakkingslengte [cm]: 9,5
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 9,50
  • MAHLE ORIGINAL: Zuiger
  • productnummer: 030 89 00
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
MAHLE ORIGINAL Zuiger 76,51 mm
Artikelnummer: 030 89 00
55,10 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten
-57%
70551455 MAHLE ORIGINAL KL 169/4D Brandstoffilter Pijpfilter, 8,0mm
Beoordelingen - 72
Product informatie
  • Filter type: Pijpfilter
  • Hoogte [mm]: 250,5
  • Diameter [mm]: 54,6
  • Uitgang ø [mm]: 8,0
  • Nettogewicht [g]: 229, 236
  • Verpakkingshoogte [cm]: 25,5, 25,50
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 5,99, 6,00
  • Verpakkingslengte [cm]: 6,0
  • MAHLE ORIGINAL: Brandstoffilter
  • productnummer: KL 169/4D
  • onze prijs: 26,26 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
MAHLE ORIGINAL Brandstoffilter Pijpfilter, 8,0mm
Artikelnummer: KL 169/4D
in vergelijking met de adviesprijs 61,67 €

26,26 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten
-53%
UFI 55.163.00 Brandstoffilter Filter insert, 10mm, 10mm
Beoordelingen - 13
Product informatie
  • Filter type: Filter insert
  • Hoogte [mm]: 224
  • Diameter [mm]: 114
  • Ingang ø [mm]: 10
  • Uitgang ø [mm]: 10
  • UFI: Brandstoffilter
  • productnummer: 55.163.00
  • onze prijs: 101,73 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
UFI Brandstoffilter Filter insert, 10mm, 10mm
Artikelnummer: 55.163.00
in vergelijking met de adviesprijs 218,57 €

101,73 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten
-62%
N 2862 BOSCH F 026 402 862 Brandstoffilter Opschroeffilter, Pijpfilter
Beoordelingen - 56
Product informatie
  • Filter type: Opschroeffilter, Pijpfilter
  • Hoogte [mm]: 144
  • Diameter [mm]: 92, 96
  • BOSCH: Brandstoffilter
  • productnummer: F 026 402 862
  • onze prijs: 23,61 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
BOSCH Brandstoffilter Opschroeffilter, Pijpfilter
Artikelnummer: F 026 402 862
in vergelijking met de adviesprijs 63,22 €

23,61 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten
Metalcaucho 03884 Brandstoffilter
Beoordelingen - 5
Product informatie
  • Gewicht [kg]: 0,45
  • Gewicht [g]: 450
  • Metalcaucho: Brandstoffilter
  • productnummer: 03884
  • onze prijs: 43,78 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
Metalcaucho Brandstoffilter
Artikelnummer: 03884
43,78 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten
-50%
IPSA CK001700 Krukas Gietijzer
Beoordelingen - 4
Product informatie
  • Materiaal: Gietijzer
  • IPSA: Krukas
  • productnummer: CK001700
  • onze prijs: 584,85 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
IPSA Krukas Gietijzer
Artikelnummer: CK001700
in vergelijking met de adviesprijs 1190,64 €

584,85 €
Prijs incl. 21% BTW, Gratis verzending
-42%
BOSCH 1 582 804 091 Brandstoffilter Filter insert, Met toebehoren
Beoordelingen - 19
Product informatie
  • Filter type: Filter insert
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met toebehoren
  • BOSCH: Brandstoffilter
  • productnummer: 1 582 804 091
  • onze prijs: 43,36 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
BOSCH Brandstoffilter Filter insert, Met toebehoren
Artikelnummer: 1 582 804 091
in vergelijking met de adviesprijs 75,50 €

43,36 €
Prijs incl. 21% BTW, excl. verzendkosten
ET ENGINETEAM HV0341ET Nokkenasset Met pakkingen, Met bouten
Beoordelingen - 10
Product informatie
  • Materiaal: Gietijzer
  • Voor OE nummer: 038109101R
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met bouten
  • Aanvullend artikel / aanvullende informatie: Met pakkingen
  • ET ENGINETEAM: Nokkenasset
  • productnummer: HV0341ET
  • onze prijs: 324,20 €
  • Conditie: Geheel nieuw
Details
ET ENGINETEAM Nokkenasset Met pakkingen, Met bouten
Artikelnummer: HV0341ET
324,20 €
Prijs incl. 21% BTW, Gratis verzending

Populaire posts

Inschrijven in op onze nieuwsbrief

Voer uw e-mail in om ons laatste nieuws en tips te ontvangen: