Inhoudsopgave
De belangrijkste punten van een motor op diesel
Over het algemeen zijn de eigenaars van wagens met een dieselmotor goed geïnformeerd wat betreft de voordelen en de bijzondere eigenschappen van dieselmotoren. Voor iemand die net een wagen met een motor op diesel heeft aangeschaft kan er echter nogal wat onduidelijkheid zijn. Met behulp van dit artikele hopen we wat meer informatie hierover te kunnen verschaffen.
De historie van de dieselmotor
De eerste dieselmotor stamt af uit het jaar 1824 en was het resultaat van de ideeën van de Franse wiskundige en fysicus Sadi Carnot die ontdekte dat een mechanisme van de verwarming efficiënter werkt wanneer het werkende interne deel het punt van ontbranding bereikt door een snelle compressie. Deze theorie bleek later een eerste stap richting de eerste motor op diesel te zijn.
In latere jaren werd het design van de dieselmotor door verscheidene wetenschappers verder uitgewerkt, onder andere door Gustav Trinkler en Herbert Akroyd-Stuart. Het eerste model van de dieselmotor dat ook in de praktijk kon worden gebruikt werd echter pas in 1887 uitgevonden en gebouwd door Rudolf Diesel.
Diesel had zijn eerste motor laten lopen op kolengruis in de overtuiging dat dit de ideale brandstof zou zijn, maar dit materiaal schuurde teveel en kon niet op een efficiënte manier aan de cilinders geleverd worden, met als resultaat dat hij dit idee opgaf. De motor van Diesel bleek echter wel zeer goed te werken op lichte olieproducten en plantaardige olie.
Vanaf dat moment is de ontwikkeling van de motor op diesel in een stroomversnelling terecht gekomen. Het blijkt een krachtig, betrouwbaar en efficiënt stuk techniek te zijn dat in veel moderne commerciële wagens en personenwagens wordt geïnstalleerd.
Hoe het werkt
De meeste personenwagens beschikken tegenwoordig over een viertakt motor. De werking hiervan bestaat uit vier fasen:
- De inlaat die overeenkomt met het draaien van de krukas van 0 tot 180 graden. Op dit moment gaat er lucht via een geopende klep de cilinder instromen.
- De compressie: Op dit moment gaat de krukas van 180 naar 360 graden. Met behulp van de zuiger wordt de lucht in de kamer tussen de 16 en de 25 keer samengeperst waarbij de temperaturen tot wel 700 à 900 graden Celsius kunnen stijgen.
- De ontbranding: Dit is het moment wanneer de brandstof in wordt gespoten en ontbrandt nada de krukas van 360 naar 540 graden gedraaid is. De zuiger zakt als gevolg van de stoffen die afkomstig zijn van dit proces.
- De uitlaat: Terwijl de uitlaatgassen worden afgevoerd en de zuiger omhoog beweegt draait de krukas van 540 naar 720 graden, ook wel de oorspronkelijke positie genoemd.
Bij een diesel op motor komt de brandstof via een injectiepomp terecht in de kamers. Een moderner voertuig kan over verscheidene types pompen voor de brandstof beschikken:
- In-Line: dit type heeft evenveel cilinders als plunjerparen. de plunjer beweegt om de openingen van de inlaat te openen en te sluiten met behulp van de nokkenas die in verbinding staat met de krukas. Dit zorgt ervoor dat er druk wordt aangemaakt waardoor de injectieklep opent en de brandstof de correcte injector in kan stromen. De in-linepomp is een betrouwbare component, maar het komt zelden voor in personenwagens van ná 2’000, aangezien fabrikanten vanaf dat jaar dit type pomp enkel nog in vrachtvoertuigen ging installeren.
- Verdeelpomp: Dit type pomp beschikt over één of twee plunjers die draaien en zuigen om op deze manier het brandstofmengsel over alle cilinders te verdelen. Zo wordt de brandstof gelijkmatiger verdeeld, maar wordt ook de slijtage aan de onderdelen bevorderd. Om deze reden zit dit type pomp vooral in personenwagens.
- Hogedrukpomplijnen: Dit type pomp komt voor in systemen voor de toevoer van brandstof van Common Rail en heeft de taak om brandstof de brandstofrail in te pompen zonder te lijden aan een verlies aan druk, en daarbij doet de status van de motor er niet toe. Een dergelijk systeem zorgt ervoor dat het verbruik van de brandstof vermindert met wel twintig procent, terwijl het koppel van de motor tot wel 25 procent hoger komt te liggen.
- Pompverstuiver: Dit type pomp beschikt over functies voor de injectie en de compressie die overeenkomen met iedere cilinder. Een dergelijk mechanisme leidt tot een hogere efficiëntie van de wagen op het gebied van de brandstof en een verminderde uitstoot, want het proces van de injectie bestaat uit drie stappen. De voorinspuiting zorgt voor een vloeiende ontbranding, terwijl de na-inspuiting zorgt voor de staat van het roetfilter.
Vijf pluspunten van een motor op diesel
- Het verbruik ligt bij deze motoren gemiddeld dertig procent lager wanneer u ze vergelijkt met motoren die op benzine lopen. Dit wordt bewerkstelligd verscheidene factoren, waaronder de manier van werken van het systeem, het design van de unit en de hoge druk in de kamers van de ontsteking. Ook is diesel in de meeste landen minder duur om te kopen dan benzine.
- Aangezien bij een motor op diesel de brandstof constant brandt na het terechtkomen in de motor kan er ook bij lagere toerentallen een hoog koppel verkregen worden. Dit zorgt onder andere voor een betere bestuurbaarheid van de wagen, een verbeterde aerodynamica van de wagen en een betere tractie.
- Een efficiëntie die soms wel vijftig procent hoger ligt.
- De temperatuur van de omgeving speelt geen rol bij het starten van een motor op diesel dankzij de verwarmde injectoren en de gloeibougies.
- Een motor op diesel gaat dubbel zolang mee als een motor op benzine.
Negen tips van AutoDoc inzake het gebruik van een dieselmotor
Ter voorkoming van kostbare reparaties van het systeem van de brandstof en de motor dienen de volgende tips in acht genomen te worden:
- Wees tijdig met de vervanging van de water-brandstofafscheider en het filter van de brandstof, Een motor op diesel is uiterst gevoelig voor water en mechanische deeltjes. Verstoppingen van de onderdelen van de pomp en de injectoren is vaak het gevolg van de complexe opbouw van het onderdeel, terwijl motoronderdelen ook beschadigd kunnen raken wanneer water en zwavel van de brandstof met elkaar gemengd raken en zwavelzuur vormen.
- Gebruik altijd brandstof van hoge kwaliteit. Brandstof van sleche kwaliteit bevat veel zwavel en zal leiden tot een kortere levensduur, een minder goede werking van de motorolie en een falend roetfilter.
- Belast de motor niet extra door hoge toerentallen te produceren.
- Het is van belang dat de temperatuur van de omgeving en de brandstof overeenkomen. De paraffine in diesel raakt snel bevroren bij lagere temperaturen. Om deze reden kan u ook winterdiesel, bedoeld voor gebruik bij temperaturen van tussen de -35 en 0 graden Celsius, of pooldiesel, welke de viscositeit behoudt bij temperaturen van tussen de -35 en de 0 graden Celsius. Over het algemeen zal een verkoper aangeven welke temperaturen de brandstof in kwestie kan bereiken.
- Kies ook de toevoegingen aan de diesel zorgvuldig. In strengere klimaten is het bijvoorbeeld verstandig om gebruik te maken van een antivriesformule. Andere toevoegingen kunnen dan weer bijvoorbeeld het koppel van de motor en het vermogen verbeteren als gevolg van een verhoogde ontbrandingsefficiëntie van de brandstof., terwijl er ook toevoegingen bestaan die de motor en de leidingen van de brandstof schoonmaken.
- Gebruik de wagen in verschillende omstandigheden en op verschillende ondergronden zodat deze soms aan 2’500 toeren kan draaien. Op deze manier worden afzettingen van koolstof en roet verbrand wat leidt tot een verlaagd risico op een falende katalysator, een vastlopende zuigerring of een verstopte injector.
- In het geval van een turbomotor mag deze niet gelijk worden uitgezet zodra de wagen stil komt te staan, het is veel beter om de wagen twee à vijf minuten in stationaire stand te laten draaien ter afkoeling van het systeem.
- Schaf enkel motorolie aan die door de producent van uw auto wordt aangeraden, en mix deze niet met een smeermiddel waarvan de viscositeit niet hetzelfde is.
- Ter voorkoming van schade aan de turbinebussen dient u langzaam op te starten.
Conclusie
Een moderne motor op diesel is krachtig en economisch. Het wordt soms tegengesproken, maar dit type motor is vriendelijk voor het milieu en maakt vrijwel geen lawaai. Aangezien een motor op diesel praktisch is voor het vervoeren van grote groepen en zeer regelmatig kan worden gebruikt kan een auto op diesel perfect worden gebruikt voor een uitstapje naar het platteland. Op ruwe ondergronden kan u rekenen op een dieselmotor. Om deze reden hebben onder andere vissers, jagers en kampeerders graag een diesel op motor. Een agressieve manier van rijden belast de motor extra en is niet goed voor de motor zelf, zeker als u bijvoorbeeld van sportwagens houdt en regelmatig sterk accelereert of juist remt wanneer de wagen in beweging is.
Het is duur om een motor die loopt op diesel te repareren. Reparaties kunnen worden voorkomen door de bovenstaande tips goed op te volgen.