Inhoudsopgave
Distributieriem vervangen: wat is de vervangingsinterval en wat is de prijs voor vervanging
De distributieriem verbindt de krukas met de nokkenas auto en zorgt voor de juiste afstelling van de zuigers en kleppen. Gaat de riem kapot tijdens het rijden en de nokkenas blijft hangen, slaat de zuiger tegen een cilinderklep met ernstige motorschade als gevolg. De riem draagt een gewicht van 2 ton en maakt duizenden rotaties per minuut. Bij dergelijke werkingsomstandigheden ligt het voor de hand dat na bepaalde intervallen een vervanging absoluut nodig is.
Het juiste moment
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 104, 991mm 17mm
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 137, 1305mm 25mm
RIDEX Distributieriem
Aantal tanden: 123, 1172mm 27mm
GATES Distributieriem
Aantal tanden: 88, 838mm 17mm
CONTITECH Distributieriem
Aantal tanden: 54 12mm
Er is geen vaste regel voor hoe vaak de riem moet worden uitgewisseld. Voor een distributieriem in een Renault wordt een vervanging om de 120.000 km of om de 5 jaar voorgeschreven. Sommige motoren doen het meer dan 200.000 km met een enkele riem. Daartoe moeten de onderdelen bestand zijn tegen hitte, vocht en andere ongunstige operationele omstandigheden. De inkapseling van de gehele riemaandrijving is essentieel voor de lange levensduur van het element, opdat het binnendringen van vuil en vocht geen kans krijgt. Niettemin blijft de riem een slijtageonderdeel, dat aan de hand van de aanbevelingen van de producent en de voorgeschreven vervangingsintervallen moet worden uitgewisseld. Ook al gaan de onderdelen vandaag de dag langer mee, je wil de dure motorschade als gevolg van een gescheurde riem altijd vóór zijn. Behalve de onherstelbare schade aan zuigers en kleppen kan de vervanging van de cilinderkop nodig zijn. Ook de lagers van de zuigerstangen en krukas kunnen ernstig beschadigd raken.
Andere onderdelen
De bouw van moderne auto's en de installatie van veel extra aggregaten maken de vervanging van een distributieriem niet makkelijk. Een aantal onderdelen, zoals de luchtfilter voor auto, motorafdekking, en vaak ook aparte aggregaten zoals de dynamo moeten worden gedemonteerd. Daar kun je al gauw op een aantal uur werk rekenen, mocht je de prijs van een nieuwe distributieriem willen drukken en de vervanging zelf ter hand nemen. Zeker in geval van een verregaand versleten riem, is het raadzaam, tevens de span- en geleiderollen te vervangen, alsook de waterpomp, aangezien een aparte vervanging van dit onderdeel praktisch evenveel werk met zich meebrengt als de vervanging van de distributieriem. Al deze onderdelen worden in gelijke mate belast. Overigens dient de waterpomp in bepaalde automerken ook als riemspanner, en zou de combinatie van een nieuwe riem en een oude waterpomp problematisch kunnen worden. Bij dieselmotoren wordt in de regel deze pomp ook vervangen.
Kosten
De vervangingsintervallen zijn afhankelijk van de autofabrikant en natuurlijk ook van het automodel en zijn bouwjaar. Verschillen bestaan er ook voor de vervanging van de distributieriem bij diesel- of benzinemotoren. De prijzen voor de vervanging kunnen behoorlijk verschillen, ook omdat de hoeveelheid werk al naargelang het automerk verschilt. Een verkeerd uitgevoerde vervanging kan behoorlijk duur worden, dus als je niet heel zeker bent van je DIY-vaardigheden, is het beter om deze precaire onderhoudsmaatregel aan ervaren monteurs over te laten.
De vervanging van een distributieriem in de garage loopt echter nogal in de papieren. De aanschaf van de riem en de daaraan verbonden componenten kost je de kop niet. Wellicht kun je de kosten drukken om deze alvast zelf aan te schaffen, aangezien ze in de merkgarage altijd duurder zijn. Reken met oog op de arbeidsuren die in deze werkzaamheden gaan zitten op vervangingskosten tussen de € 300 tot soms wel € 1200, afhankelijk van het merk en model auto.
De beste producten op dit gebied: