Plus
Premiumaccount uitproberen
0   Artikelen
#
0,00 €
Uw winkelkarretje is leeg

Hoe een versleten koppeling te herkennen: symptomen en testen

Inschrijven
IN OP ONZE NIEUWSBRIEF

Voer uw e-mail in om ons laatste nieuws en tips te ontvangen:

De koppeling is wellicht het meest belaste onderdeel van de aandrijving omwille van trillingen, druk en wrijvingshitte. Wanneer deze kapot gaat, is dit vaak een gevolg van het rijgedrag van de bestuurder. Wanneer er behoorlijk met een auto wordt gereden, gaat het systeem tot wel 200.000 km mee. Wat zeker is, dat met stijgende ouderdom van de auto de waarschijnlijkheid van een defect ook toeneemt. Lees in dit artikel hoe je een versleten koppeling herkent.

Functioneren

hoe werkt een koppeling

De koppeling is het bindmiddel tussen motor en transmissie. Zonder dit systeem is optrekken niet mogelijk en kun je niet van versnelling wisselen. Hij bestaat simpel gezegd uit twee schijven: de ene is aan het vliegwiel van de motor, de andere aan de transmissieas bevestigd. Tijdens het rijden drukken beide schijven met veel druk op elkaar zodat het motorvermogen via de transmissie uiteindelijk bij de wielen aankomt.

Trap je op het koppelingspedaal, worden de schijven door middel van hydraulica of hefboomwerking van elkaar gescheiden. Nu kun je schakelen. Optrekken wordt mogelijk wanneer met langzaam laten opkomen van de koppeling ook de schijven langzaam tegen elkaar worden gedrukt Zo kun je de kracht vanaf het slippunt doseren.

Robuust

koppeling auto

Het ligt maar zelden aan het materiaal zelf. Met name bij hoogwaardige originele onderdelen houdt een koppeling het royaal uit totdat de auto met pensioen gaat. Het onderdeel heeft nog het meest te lijden onder de rijstijl. Het pedaal te lang ingetrapt houden na het schakelen geldt bijvoorbeeld als uiterst belastend, met name voor de membraanveren. Wanneer het koppelingspedaal niet volledig wordt ingetrapt, worden de onderdelen niet van elkaar gescheiden, hetgeen slijtage veroorzaakt. Wanneer je een gewoonte maakt van het langzaam laat opkomen tijdens het rijden in de file - het zogenaamde laten slippen -   maak je de koppelingsplaat van de auto kapot. De juiste methode hanteren belast de koppeling daarentegen niet.

De eerste tekenen

Al doe je nog zo goed je best, het gaat om een wrijvingsbelast onderdeel, en het kan niet worden uitgesloten hij op een keer versleten is. Het eerste teken hiervoor, is het zware wisselen van versnellingen. Dat wil zeggen dat de koppelingscilinder kapot is. Ook wanneer het schakelen ongewone geluiden veroorzaakt, ben je aan nieuwe koppeling onderdelen van de auto toe. Een ander eerste signaal is dat het drukpunt, wanneer het systeem bij het optrekken grijpt, niet meer goed te vinden is. Wanneer het niet meer goed werkt, kan de motor niet langer zijn volledige vermogen ontvouwen. De koppeling is definitief defect wanneer hij bij het optrekken spontaan slipt en de motor afgeknepen wordt bij pogingen om gas te geven. Dit kan tot gevaarlijke situaties op de weg leiden wanneer de motor doordraait of aan vermogen verliest - bijvoorbeeld tijdens een inhaalmanoeuvre. Dan wordt het hoog tijd om een garage op te zoeken.

Testen

Wanneer je niet zeker bent dat problemen, die je hebt vastgesteld, ook daadwerkelijk met de koppeling te maken hebben, kun je dit zeer eenvoudig testen. Rijd de auto naar een plek waar geen andere verkeersdeelnemers in gevaar kunnen worden gebracht of gehinderd. Probeer dan de volgende handelingen uit:

  1. Trek de handrem aan
  2. Start de motor
  3. Schakel in derde of vierde versnelling
  4. Laat de koppeling langzaam opkomen zonder gas te geven

Wanneer het systeem goed functioneert, wordt de motor op een gegeven moment afgeknepen, naarmate de druk op het pedaal minder wordt. Bij een defecte koppeling gebeurt dit niet. Dan wordt het tijd voor de werkplaats, voordat er op straat iets gebeurt of voordat er ernstige schade aan de transmissie optreedt. Dan wordt de reparatie nog duurder dan enkel de reparatie van de koppeling.

Vervangingskosten

De exacte kosten die ontstaan bij het vervangen van de koppeling, zijn altijd afhankelijk van je auto, de fabrikant en de afzonderlijke ingebouwde onderdelen. Er zijn grote verschillen. Een dubbele-koppelingstransmissie valt bij de reparatie bijvoorbeeld tot wel een derde duurder uit dan een traditionele versnelling. Dan is het verschil van de kosten voor de garage, waar je de koppeling laat repareren verhoudingsgewijs klein. Ter indicatie van de kosten voor de onderdelen alleen: voor een goedkope koppelingsset met vliegwiel ben je al gauw € 120 kwijt. Een set inclusief dubbelmassavliegwiel met nokkenschijf en schroefset kost meer dan € 500. Voor de vervangingswerkzaamheden zelf, reken op kosten die liggen tussen de € 400 en de € 1200.

De beste producten op dit gebied:

Populaire posts