Plus
Premiumaccount uitproberen
0   Artikelen
#
34-4340
0,00 €
Uw winkelkarretje is leeg

Startmotor kapot: wat zijn de symptomen en hoe hem te vervangen

Inschrijven
IN OP ONZE NIEUWSBRIEF

Voer uw e-mail in om ons laatste nieuws en tips te ontvangen:

De auto is zo'n ding waarvan je het als vanzelfsprekend beschouwt, dat hij het doet. Dan is het een vervelende verrassing wanneer je de sleutel omdraait - of op de startknop drukt - en er gebeurt niets. Het eerste waar je aan denkt, is de accu voor de auto. Die is inderdaad vaak de hoofdschuldige van startproblematiek, zeker in de winter. Wanneer je echter wel stroom krijgt, ligt het wellicht eerder aan de startmotor. Storingen van dit onderdeel zijn tegenwoordig wel vaker aan de orde. De oorzaak daarvan ligt in de brandstofefficiënte stop/starttechnologie in nieuwe wagens. Deze technologie belast de starter tijdens het rijden, waardoor een storing waarschijnlijker wordt, alsook de noodzaak voor een vervanging.

Wat doet de starter?

De startmotor zwengelt een motor aan gedurende het ontstekingsproces, waardoor deze lucht en brandstof kan aanzuigen. Zijn twee hoofdonderdelen zijn:

de primaire motor - Hij laat de krukas draaien en de start de motor van de auto.

de solenoïde - Deze zet de aandrijving in gang en sluit de elektrische contacten van de primaire motor.

Wat doet de starter?

Defect: de signalen

In geval van defect kunnen zich een reeks symptomen voordoen.

De motor slaat niet aan - Het meest voor de hand liggende teken van een startmotor die kapot is: je drukt op op de startknop en er gebeurt niets. De accu werkt prima - een teken dat de primaire motor of solenoïde is doorgebrand.

Onregelmatigheden bij het starten - Wanneer je enkele keren op de startknop moet drukken om de motor aan de gang te krijgen, is dit wellicht een vroeg teken van een storing. De oorzaak is waarschijnlijk het startrelais motor voor auto.

Een klikgeluid - Wanneer autobestuurders een klikgeluid horen bij het ondernemen van een startpoging, kan dit geluid vaak worden toegeschreven aan een beschadigd startrelais.

Schurend geluid - Wanneer het aandrijftandwiel van de starter is versleten, wordt er geen goed contact gelegd met het vliegwiel. Dit kan resulteren in een schurend geluid. Wanneer je deze symptomen negeert, kan dit schade veroorzaken aan het vliegwiel.

Vrijloop - Dit gebeurt bij een poging om de motor aan het draaien te krijgen, maar in plaats daarvan hoor je een jankend geluid. Dit is het resultaat van een starter die op verkeerde wijze het vliegwiel in gang zet.

De startmotor schakelt niet uit - Wanneer het apparaat correct werkt, zou zijn stroomtoevoer moeten worden afgesneden op het moment dat de startknop wordt losgelaten. Wanneer de starter blijft werken, is dit hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een mankement aan de contacten in de startersolenoïde. Dit kan ernstige schade aan het gehele startsysteem en het vliegwiel veroorzaken.

Rook bij het starten van de motor - Wanneer een starter teveel stroom krijgt, oververhit hij en komt er rook vanonder de motor. De oorzaak is een kortsluiting of een defecte ontstekingsschakelaar. Gaat de rook gepaard met een brandlucht, is het probleem acuut en moet je zo snel mogelijk naar de garage.

Rook bij het starten van de motor

Een met olie doordrenkte starter - Startmotoren zitten vaak dicht bij de onderkant van de motor. Daardoor kunnen ze besmeurd raken wanneer een motor lekt. Spoor het lek op, repareer het en vervang de starter om de waarschijnlijkheid van serieuze mankementen te beperken.

Kosten

Reparatie van een kapotte startmotor is met het oog op de kosten hiervan vaak de moeite niet waard. In geval van een mankement is vervanging de beste optie. Het onderdeel kan nogal prijzig uitvallen. Wel is het zo dat prijzen nogal uiteenlopen al naargelang voor welk automerk hij bestemd is. Een startmotor voor een Renault Kangoo bestel je al voor tussen de € 60 en de € 80. Je zou ervoor kunnen kiezen om een gereviseerde starter aan te schaffen. Bij het reviseren wordt een oud onderdeel uit elkaar gehaald en volledig schoongemaakt. Hierop is de garantie wel korter.

Startmotor vervangen

Mocht je de kosten voor een startmotor voor de auto nog verder willen drukken, is de vervanging een uitvoerbare klus voor de handige doe-het-zelver. Er komt niet heel veel technische know-how bij kijken, alleen nogal wat gesleutel. Je hebt een set dopsleutels nodig en eventueel ook wartelsleutels. Vervanging gaat als volgt:

Koppel de accu af - Verwijder alle kabels van de accuklemmen om het gevaar van een elektrische schok te vermijden.

Vind de startmotor en verwijder hem - Je zou hem moeten vinden tussen de versnellingsbak en de motor. Verwijder de draden aan de bovenkant van het onderdeel. Je hebt een dopsleutel nodig om de bouten los te schroeven. Markeer ze met krijt of teken een diagrammetje zodat je ze later weer correct aan het nieuwe exemplaar kunt aansluiten.

Vervang de starter - Schroef nu de startmotor zelf los met een dopsleutel alvorens hem met de hand los te trekken. Sluit het nieuwe onderdeel voorzichtig aan en plaats de bout terug in zijn schroefdraad met de hand alvorens hem aan te draaien met de dopsleutel.

Sluit de bedrading aan - Nu komt de markering van de bedrading van pas. Draai de bouten van het nieuwe onderdeel los en leg de nieuwe verbindingen aan. Plaats de bouten terug en voltooi het proces voor de plus- en de minpolen. Sluit vervolgens de accukabels weer aan.

Start de auto - Wanneer je kunt starten, weet je of de operatie geslaagd is. Voor het geval hij niet start, moet je eerst alle aansluitingen testen om na te gaan of het onderdeel wel stroom krijgt, voordat je ervan uitgaat dat het nieuwe onderdeel niet deugt.

De beste producten op dit gebied:

Populaire posts