BORGARTIKELEN
Als u reserveonderdelen met de aanduiding ‘borgartikel’ aanschaft, moet u niet alleen de prijs van het reserveonderdeel zelf betalen, maar ook een bepaald bedrag aan borg. Conform de Europese wetgeving is het fabrikanten toegestaan om dit bedrag in rekening te brengen om te waarborgen dat het oude onderdeel ingezonden wordt en hergefabriceerd kan worden. De terugbetaling van het borgbedrag heeft plaats bij teruggave van het gebruikte onderdeel. Borg is uitsluitend van toepassing op artikelen die binnen de Europese Unie geproduceerd zijn. De hoogte van het borgbedrag wordt door de leverancier van de onderdelen bepaald. Daarom kan het voorkomen dat er op eenzelfde artikel door verschillende leveranciers verschillende bedragen geheven worden – of zelfs helemaal geen borg.
Goederen zijn voor 30 € te huren, exclusief borgsom en 21% BTW. Dit zal na retourzending van het oude onderdeel worden teruggestort
Eenvoudige inzendprocedure
AUTODOC SE (Retoure - Lager R)
Rhinstrasse 132
12681 Berlin
Duitsland
8
weken
Hoe werkt het?
- U betaalt voor het nieuwe onderdeel en draagt daarbij borg af.
- U ontvangt het nieuwe onderdeel.
- U maakt het gebruikte onderdeel verzendklaar (door eventuele vloeistoffen af te vloeien – dit geldt echter niet voor accu’s)
- U vraagt de inzending van het gebruikte onderdeel aan via uw persoonlijke account bij de website Autodoc.be of via het onderstaande formulier op de pagina.
- Gebruik de verpakking van het nieuwe onderdeel en stop het gebruikte onderdeel daarin ter verzending. Voeg de factuur die u samen met het nieuwe onderdeel ontvangen hebt bij .Dit versnelt het verwerkingsproces van uw aanvraag aanzienlijk.
- Stuur het gebruikte onderdeel in goede staat naar het volgende adres:
AUTODOC SE (Retoure - Lager R)
Rhinstrasse 132
12681 Berlin
Duitsland
- Wij sturen het gebruikte reserveonderdeel door naar de fabrikant voor toetsing.
- Normaal gesproken duurt de verwerking van uw inzending 6-8 weken vanaf het moment van aankomst van het onderdeel in het magazijn. We brengen u op de hoogte van de uitslag van de toetsing.
Binnen hoeveel tijd moet het gebruikte onderdeel ingezonden worden?
Het gebruikte onderdeel moet binnen één jaar na aankoop van het borgartikel worden ingezonden.
Hoe wordt het borgbedrag bij een positieve uitslag van het onderzoek terugbetaald?
We restitueren u het borgbedrag via de door u bij betaling gekozen betaalwijze, of we schrijven het bij op uw account bij Autodoc.be.
Wat gebeurt er als het onderzoeksresultaat negatief is?
We zullen u er dan van op de hoogte stellen dat we de borg helaas niet aan u kunnen restitueren. We zullen het onderzochte borgartikel 2 maanden lang in ons magazijn bewaren. Het reserveonderdeel kan op verzoek naar u teruggestuurd worden. (De kosten hiervoor zal Autodoc.be op zich nemen.) Na afloop van de termijn van 2 maanden zal het onderdeel op de juiste manier verwerkt worden.
Wat zijn de voorwaarden voor inzending?
- Het oude onderdeel wordt op kosten van de klant naar ons opgestuurd!
- Zelfs als de bestelling voorzien was van de optie Veilig Bestellen, dient het gebruikte onderdeel op kosten van de klant worden ingezonden. Indien de klant weigert het oude onderdeel in te zenden, kan de borg niet worden terugbetaald en wordt het bedrag door de fabrikant als compensatie beschouwd.
- Als het gebruikte onderdeel ernstig beschadigd is of de behuizing barsten vertoont, wordt er niet overgegaan tot terugbetaling van de borg.
- Als u een tweedehands onderdeel uit een andere categorie inzendt, wordt de borg niet terugbetaald. Als u bijvoorbeeld een dynamo opstuurt, terwijl u een startmotor gekocht hebt.
- Om het borgbedrag terug te krijgen, kunt u een vergelijkbaar onderdeel van een andere fabrikant insturen. Als u bijvoorbeeld een remklauw van Bosch gekocht hebt, kunt u er eentje van TRW inzenden.
- Als bepaalde kenmerken van het vervangende onderdeel (bijvoorbeeld het vermogen) niet stroken met die van het oude, moet u bij de fabrikant navragen of dit onderdeel kan worden ingezonden. U kunt hiervoor de klantendienst om hulp vragen via [email protected]
In welke categorieën bevinden zich borgartikelen?
Compressor, airconditioning
Verstuiverhoudercombinatie
Regeleenheid, brandstofinjectie
Compressor, pneumatisch systeem
Aandrijfas, asaandrijving
Stuureenheid, injectiesysteem
Mengselverdeler, injectiesysteem
Regeleenheid, ontstekingssysteem
Toevoer, Ureumstofinjectie
Werkcilinder, stuurbekrachtiging
Regeleenheid, nullastregeling
Meer
Voorwaarden voor gebruikte onderdelen:
* Dit overzicht is puur ter oriëntatie bedoeld. Elk geval wordt afzonderlijk bekeken (elk reserveonderdeel wordt afzonderlijk aan een onderzoek door een fabrikant onderworpen).
Remklauw
Inzendingsvoorwaarden voor remklauwen:
- Het borgartikel moet overeenkomen met het aangekochte artikel.
- Het borgartikel moet in volledige staat verkeren.
- Alle geleidepennen, bevestigingen, verbindings- en ontluchtingsschroeven moeten aanwezig zijn.
- Het borgartikel vertoont geen buitensporige corrosieschade.
- Het borgartikel is niet gebarsten of bewerkt.
- Slechts borgartikelen die geschikt zijn voor herfabricage kunnen teruggenomen en gerestitueerd worden.
- Het etiket op de verpakking mag niet bezoedeld of verwijderd zijn, en er mogen zich daarop geen extra markeringen of opschriften bevinden.
- * Dit overzicht is puur ter oriëntatie bedoeld. Elk geval wordt afzonderlijk bekeken (elk reserveonderdeel wordt afzonderlijk aan een onderzoek door een fabrikant onderworpen).
Originele verpakking
- Onderdelen van Bosch, Elstock en GKN dienen in de originele verpakking te worden aangeboden. Indien ze niet in de originele verpakking ingezonden worden, kunnen ze niet aanvaard worden. Dit is een voorwaarde van de leverancier.
Dynamo / Alternator
Inzendingsvoorwaarden voor dynamo’s:
- Niet-identificeerbare dynamo’s worden niet aanvaard.
- Het OE-etiket van de fabrikant is voorhanden of het in de dynamo gegraveerde OE-nummer is leesbaar/onderscheidbaar.
Corrosie
- De dynamo is niet lang weggeborgen geweest na demontage en vertoont geen sporen van corrosie op de riemschijf.
- Ernstig gecorrodeerde dynamo’s.
Omvang van de schade
- Beschadigde kunststofkap.
- Een ontbrekende rib aan de voor- en/of achterkant van het onderdeel.
- Breuk in de stekker tot aan de afdichting.
- Twee ontbrekende ribben aan de voor- en/of achterkant van het onderdeel.
- Breuk in de stekker tot onder de afdichting.
Volledigheid van de dynamo:
- De dynamo is volledig en samengebouwd.
- De dynamo is uit elkaar gehaald of onvolledig.
- Het vermogen van de gebruikte dynamo moet overeenkomen met dat van de nieuwe. Zo niet, kan de borg niet terugbetaald worden.
Startmotor / Starter
Inzendingsvoorwaarden voor startmotoren:
- De eenheid is aanvaard.
- De eenheid is geweigerd.
Identificeerbaarheid
- Onherkenbare startmotoren worden niet aanvaard.
- Het OE-etiket van de fabrikant is voorhanden of het in de startmotor gegraveerde OE-nummer is leesbaar/onderscheidbaar.
Omvang van de schade
- De ribben van de relaisbehuizing zijn onbeschadigd. Schade aan het kunststoffen gedeelte van het startmotorrelais.
- Schade aan het kunststof deel van het startmotorrelais.
- De startmotor is vervormd/beschadigd, bijv. door inslag op de behuizing, een kapotte behuizing of een versleten rondsel.
- De as is ernstig verkleurd ten gevolge van overbelasting (bijv. een blauwe kleur bij oververhitting).
Corrosie:
- De startmotor is niet lang weggeborgen geweest na demontage en vertoont geen sporen van corrosie.
- Zwaar gecorrodeerde startmotor.
Volledigheid van de startmotor
- De startmotor is volledig en samengebouwd.
- De startmotor is uit elkaar gehaald of onvolledig.
- Ernstig gecorrodeerd rondsel.
- Ontbrekende achterplaat.
- Beschadigde voorkap.
- * Dit overzicht is puur ter oriëntatie bedoeld. Elk geval wordt afzonderlijk bekeken (elk reserveonderdeel wordt afzonderlijk aan een onderzoek door een fabrikant onderworpen).
Aandrijfas
Inzendingsvoorwaarden voor aandrijfassen:
- Het oude onderdeel moet van hetzelfde type zijn als het nieuwe borgartikel.
- De aandrijfas dient compleet te zijn – te weten de stang en twee koppelingen.
- De stang moet recht zijn. Verbogen stangen kunnen niet opgewerkt worden.
- De as mag niet verroest of gebroken zijn.
- De schroefdraad van de koppelingen dient compleet te zijn en nauw te passen.
Compressor, airconditioning
Inzendingsvoorwaarden voor airco-compressoren:
- Het onderdeel wordt geweigerd indien:
- het ernstig gecorrodeerd is (beschadigd oppervlak > 3 cm²);
- niet alle verbindingen voor leidingen stevig afgedicht zijn met originele kappen;
- de as met de hand niet 360° gedraaid kan worden;
- het oude onderdeel geïdentificeerd kan worden (het naamplaatje is onleesbaar of afwezig).
Servo pomp
Inzendingsvoorwaarden voor stuurbekrachtigingspompen:
- Het oude onderdeel wordt aanvaard indien:
- de gebruikte pomp in de originele verpakking wordt ingezonden;
- de pomp volledig is en beantwoordt aan het onderdeel uit de catalogus;
- er geen sprake is van mechanische schade;
- de schroefdraad in goede staat verkeert;
- de riemschijf, as of adapter beschadigd is;
- er geen schade is aan de riemschijf, as of adapter;
- de kap niet ontbreekt of beschadigd is.
Stuurhuis
Inzendingsvoorwaarden voor stuurhuizen:
- 1. Het gebruikte stuurhuis wordt in de originele verpakking ingezonden.
- 2. Het stuurhuis is volledig, d.w.z. incl.:
- - stofkappen;
- - drukslangen;
- - spoorstangen (indien meegeleverd met het nieuwe artikel).
- 3. Het stuurhuis is niet ernstig gecorrodeerd.
- 4. Er is geen sprake van mechanische schade, het onderdeel is niet verbogen, de werking ervan wordt niet belemmerd en de bevestigingen zijn niet beschadigd.
- 5. De spoorstang(en) mogen geen beschadigingen vertonen aan de schroefdraad en niet verbogen of gebroken zijn.
- 6. Geen van de hydraulische slangen en de bijbehorende onderdelen zijn beschadigd of kwijtgeraakt.
- 7. De as en de spiebanen zijn niet beschadigd.
- 8. Het ingezonden stuurhuis komt overeen met het nieuwe.
Turbocharger
Inzendingsvoorwaarden voor turboladers:
- Het gebruikte onderdeel dient volledig en samengebouwd ingezonden te worden.
- Geen enkele van de bestanddelen mag gedemonteerd, vervangen of verwijderd zijn.
- Het gebruikte onderdeel dient overeen te komen met de aangekochte turbolader.
Verstuiverneus
Inzendingsvoorwaarden voor injectoren:
- Het gebruikte onderdeel wordt niet aanvaard indien:
- het onderdeel uit elkaar gehaald is;
- de sproeier ontbreekt;
- de aansluiting beschadigd is;
- de aansluiting defect is;
- de aansluiting doorgesmolten is;
- de inlaataansluiting beschadigd is;
- de injectorbehuizing beschadigd geraakt is door ondeugdelijk gebruik (bijv. met een hamer);
- de afdichtingslocatie beschadigd is.
Inspuitpomp
Inzendingsvoorwaarden voor inspuitpompen:
- Het ingezonden onderdeel dient van hetzelfde type als het nieuwe onderdeel te zijn.
- De inspuitpomp is volledig.
- Er is geen sprake van schade.
- De regelklep is niet beschadigd.
Gebruikte onderdelen waarop het volgende van toepassing is, kunnen niet ingezonden worden:
- het onderdeel is uit elkaar gehaald;
- er ontbreken onderdelen;
- er is sprake van ernstige corrosie.
Accu / Batterij
Inzendingsvoorwaarden voor gebruikte accu’s:
- Fabrikanten stellen geen specifieke bedingen voor gebruikte autoaccu’s. Desalniettemin raden we ten zeerste aan om gebruikte accu’s niet open te maken en de vloeistoffen (elektrolyten) niet af te voeren, aangezien dit gevaarlijk is.
Hoe u een gebruikte autoaccu inlevert:
- 1. Lever de gebruikte accu af bij ons magazijn op het volgende adres: AUTODOC SE (Retoure - Lager R) Rhinstrasse 132 12681 Berlin.
- 2. Lever de gebruikte accu in bij een afvalbrengstation/recyclagepark, een autoservicecentrum, een garagebedrijf of een andere inrichting in uw gemeente die gebruikte accu’s inzamelt.
- Opgelet! De door ons geheven borg wordt bij de tweede optie niet door de ontvanger uitgekeerd. U hebt echter de mogelijkheid om te bewijzen dat u de accu ingeleverd hebt (bijvoorbeeld door middel van een ontvangstbewijs). Als u een aanvaardbaar bewijs aandraagt, betalen we uw borg terug.
Stroomverdeler
Inzendingsvoorwaarden voor stroomverdelers:
- Het onderdeel mag geen sporen van ernstige corrosie vertonen.
- De verdelerkap mag niet ontbreken.
- De stekker mag niet ontbreken.
- Het onderdeel moet volledig zijn.
- Onherkenbare stroomverdelers worden niet aanvaard.