Plus
Premiumaccount uitproberen
0   Artikelen
#
0,00 €
Uw winkelkarretje is leeg

Veren voor uw wagen

Spiraalveer bestel goedkoop
Geweldige keuze voor- en achterVeren van merken online
Vervanging van Veren: Video handleiding voor reparatie
Hoe de achter wielophanging schroefveren vervangen op een OPEL CORSA C [HANDLEIDING]

Hoe de achter wielophanging schroefveren vervangen op een OPEL CORSA C 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005,2006 [HANDLEIDING] | AUTODOC Op onze...

Stap voor Stap Video Handleiding voor Doe-het-zelf Autoreparatie. Wordt een amateurmonteur met Autodoc

Spiraalveer voor Top modellen
Chassisveer van kwaliteitsmerken: Topfabrikanten
  • Originele RIDEX Veren
  • Originele SACHS Veren
  • Originele MONROE Veren
  • Originele EIBACH Veren
  • Originele LESJÖFORS Veren
  • Originele KYB Veren
  • CS Germany
  • MAXGEAR
  • BILSTEIN
  • STARK
  • TRW
  • KAMOKA
  • DENCKERMANN
  • SPIDAN
  • Borsehung
  • DAKAtec
  • DACO Germany
  • FEBI BILSTEIN
  • JP GROUP
  • Magnum Technology
  • SUPLEX
  • MAPCO
  • H&R
  • KILEN
Meer
De populairste producten: Schroefveren
De bestseller Veren-wisselstukken. We bieden een geweldig aanbod Veren-wisselstukken en nog tal van andere fantastische aanbiedingen in onze cataloog
-22%
bestel op elk moment Spiraalveer 188C0064
Chassisveer
artikelnummer: 188C0064
20,73 €
incl. 21% btw , excl. verzendkosten,
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Lengte (mm): 365
  • Dikte [mm]: 12,75
  • Diameter (mm): 120
  • RIDEXChassisveer
  • productnummer188C0064
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van26,58 €
  • onze prijs 20,73 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-22%
bestel op elk moment Chassisveer 188C0014
Chassisveer
artikelnummer: 188C0014
21,36 €
incl. 21% btw , excl. verzendkosten,
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Veervorm: Miniblok
  • Lengte (mm): 225
  • Diameter (mm): 146
  • Diameter 2 (mm): 14,5
  • Aantal wikkelingen: 5
  • RIDEXChassisveer
  • productnummer188C0014
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van27,39 €
  • onze prijs 21,36 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-22%
bestel op elk moment Schroefveren 188C0296
Chassisveer
artikelnummer: 188C0296
20,57 €
incl. 21% btw , excl. verzendkosten,
  • Inbouwplaats: Vooras
  • Dikte [mm]: 312
  • Diameter (mm): 147
  • Gewicht (kg): 2,1
  • Vereist aantal stuks: 2
  • Binnendiameter [mm]: 13
  • RIDEXChassisveer
  • productnummer188C0296
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van26,37 €
  • onze prijs 20,57 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-22%
bestel op elk moment Veren 188C0044
Chassisveer
artikelnummer: 188C0044
10,87 €
incl. 21% btw , excl. verzendkosten,
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Lengte (mm): 345
  • Dikte [mm]: 10,75
  • Diameter (mm): 113
  • RIDEXChassisveer
  • productnummer188C0044
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van13,93 €
  • onze prijs 10,87 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-22%
bestel op elk moment Spiraalveer 39066
Chassisveer
artikelnummer: 39066
99,49 €
incl. 21% btw , excl. verzendkosten,
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Veervorm: Miniblok
  • Lengte (mm): 256
  • Diameter (mm): 160
  • Gewicht (kg): 4,50
  • Kleurmarkering: Wit
  • Draaddiameter [mm]: 10,00
  • Draaddiameter 1 [mm]: 19,40
  • Draaddiameter 2 [mm]: 10,00
  • SUPLEXChassisveer
  • productnummer39066
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van127,55 €
  • onze prijs 99,49 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-22%
bestel op elk moment Chassisveer 998 002
Chassisveer
artikelnummer: 998 002
26,31 €

(Prijs per artikell)

incl. 21% btw , excl. verzendkosten,
  • Lengte (mm): 316
  • Diameter (mm): 129, 11
  • Type: CC-SL
  • SACHSChassisveer
  • productnummer998 002
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van33,73 €
  • onze prijs 26,31 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-22%
bestel op elk moment Schroefveren SP1436
Chassisveer
artikelnummer: SP1436
28,12 €

(Prijs per artikell)

incl. 21% btw , excl. verzendkosten,
  • Lengte (mm): 315
  • Diameter (mm): 141
  • Aantal wikkelingen: 4,6
  • Gewicht (kg): 1,800
  • Binnendiameter 2 [mm]: 141
  • Verpakkingslengte [cm]: 40,6
  • Verpakkingsbreedte [cm]: 16,7
  • Verpakkingshoogte [cm]: 16,8
  • Draaddiameter [mm]: 11,8
  • MONROEChassisveer
  • productnummerSP1436
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van36,05 €
  • onze prijs 28,12 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
-22%
bestel op elk moment Veren 4256858
Chassisveer
artikelnummer: 4256858
44,12 €

(Prijs per artikell)

incl. 21% btw , excl. verzendkosten,
  • Inbouwplaats: Achteras
  • Chassis: voor voertuigen zonder sportchassis
  • Veervorm: Schroefveer met constante diameter
  • LESJÖFORSChassisveer
  • productnummer4256858
  • Fabrikanten raadden winkelprijs aan van56,56 €
  • onze prijs 44,12 €
  • Conditie  Geheel nieuw
Details
Veren: kies uit 74590 mogelijkheden bij AUTODOC

Veren van 61 fabrikanten voor prijzen vanaf 1,74€ tot 651,59€

De meestverkochte artikelen:
48530 4263412 SP2930 SP2929 SP2846 AF-2014
Van populaire fabrikanten:
RIDEX SACHS MONROE EIBACH LESJÖFORS KYB
Voor populaire automerken:
VOLKSWAGEN BMW OPEL MERCEDES-BENZ PEUGEOT FORD
Veren – technische gegevens:
Diameter (mm): Lengte (mm): Aantal wikkelingen:
103 170 380 391 5 7,5
149 162 387 389 6 5,5
138 160 287 256 5,3 4,6

Leer meer over Veren - werkingsmethode, diagnose, oorzaken van defecten en vervangingsintervallen

Spiraalveren hebben meerdere verantwoordelijkheden. Als elastische onderdelen van de ophanging houden ze de carrosserie in balans, dempen schokken veroorzaakt door een slecht wegoppervlak en zorgen voor toename in comfort en laadcapaciteit.

Types veren

Standaard. Minder hard dan versterkte veren een meestal gebruikt in stadswagens.

Versterkt. De doorsnee van de stang varieert waardoor deze stijver is en bijgevolg geschikt is voor vrachtwagens en andere voertuigen met een zware lading op de achteras.

Aanpassing hoogte. Hierbij kan meer of minder speling gegeven worden.

Met variabele starheid. De stang van de veer heeft een variabele doorsnee waardoor de starheid zichzelf aanpast volgens de toestand van het wegoppervlak.

Gebruik van de veren
  • Om de drie jaar moeten de veren vervangen worden.
  • Indien een onderdeel vervangen wordt, dient dit ook te gebeuren voor het tegenoverliggende onderdeel zodat de uitlijning vlot kan verlopen.
  • De integriteit van de veren moet bij elk technisch onderhoud gecontroleerd worden op roest en efficiëntie.
  • Defecten moeten onmiddellijk verholpen worden om ernstige schade aan het volledige ophangingssysteem te voorkomen.
Defecten aan veren
  • mechanische schade;
  • roest;
  • vervormen van componenten;
  • verslijten van montage-eenheden.
Signalen van defecten aan veren
  • voertuig beweegt zich moeizamer voort;
  • de carrosserie staat gekanteld bij stilstand;
  • trillen en schokken tijdens het rijden;
  • zakken van voor- of achterkant van het voertuig;
  • regelmatige defecten aan de ophanging.
Oorzaken van defecten aan veren
  • agressieve rijstijl;
  • rijden over oneven wegoppervlak;
  • slijtage van componenten;
  • oxideren van veren.
Herstellen en vervangen van veren

Veren worden enkel hersteld door speciale uitrusting bij een specialist. Zonder ervaring of de juiste instrumenten doet u dit beter niet zelf. Veren vervangen kunt u wel zelf door volgende stappen te volgen:

  • tilt de wagen op met een krik en ondersteun het met betrouwbare steunen onder de voertuigdrempels;
  • tilt de achterligger lichtjes omhoog;
  • schroef de onderste schroeven van de schokdempers los;
  • laat de ligger zakken, haal de veren en zadels van de veerpoten af;
  • plaats de nieuwe onderdelen en herstel het voertuig in zijn oorspronkelijke staat.
Voordelen van een samenwerking met Autodoc

Levering van noodzakelijke onderdelen gebeurt steeds enorm snel dankzij onze uitstekende dienstverlening. Met onze handige zoekfunctie heeft u binnen enkele werkdagen alles in huis. Ook het bestel- en betaalproces is zo gemakkelijk mogelijk gemaakt om uw aankoop nog vlotter te laten verlopen. Kies wat u nodig heeft en kijk toe hoe wij uw werk overnemen!

faq
Welke functies hebben de afstandshouders van de ophanging? Welke artikelen kan men aanschaffen?

Een afstandshouder zorgt voor een goede demping en zorgt er tevens voor dat de auto hoger boven het wegdek ligt dan de oorspronkelijk hoogte. Dit soort elementen zijn zeer goed te gebruiken bij bedrijfsauto’s die zwaar belast worden, maar ook bij terreinauto’s die veel over onverharde wegen rijden. De gebruikte materialen voor deze onderdelen kunnen de volgende zijn:

  • Rubber. Deze modellen kosten het minst, maar hebben ook de kortste levensduur.
  • Polyurethaan. Deze gaan erg lang mee en zijn zeer elastisch, ze kunnen prima tegen harde klappen en deformatie.
  • Kunststof. Dit soort onderdelen hebben geen last van roest, hebben een schappelijke prijs en gaan erg lang mee.
  • Aluminium. Deze modellen zijn erg duur. Ze kunnen zeer zwaar belast worden en worden vaak op de as aan de voorkant gebruikt.
Hoe kies ik de juiste ophanging uit?

Waar u goed rekening mee moet houden is dat de onderdelen goed bij uw auto passen. U kunt dit terug vinden in de handleiding van uw auto. Tegenwoordig kunnen deze veren worden gekocht:

  • Normale. De eigenschappen die deze modellen hebben, komen overeen met die van de fabriek waar de auto gemaakt is. Ze hebben dezelfde karakteristieken en kunnen gemiddeld belast worden.
  • Verstevigd. Deze zijn stijver dan de normale modellen en deformeren niet snel. Ze worden gemaakt voor auto’s die veel ladingen vervoeren. Daarnaast kan men ze goed gebruiken als er veel over onverharde wegen wordt gereden. Ze zijn niet heel comfortabel.
  • Met verschillende stijfheid. Afhankelijk van de belasting kan de elasticiteit verschillen, waardoor deze goed te gebruiken is in zowel de stad als op onverharde wegen.
  • Verlaagd. Ze zorgen ervoor dat de auto dichter op het wegdek ligt, waardoor deze beter presteert en de auto beter te besturen is.
  • Verhoogd. Hierdoor ligt de auto hoger boven het wegdek. Over het algemeen gebruikt men deze modellen bij auto’s die veel over onverharde wegen rijden, de auto krijgt een betere geometrie, hierdoor kan de auto beter obstakels nemen.
Hoe kan ik een veer van de ophanging verwisselen?

Het zelfstandig omwisselen van deze elementen is alleen mogelijk als u de kennis en de apparatuur heeft. Naast het gewone gereedschap heeft u tevens ring-, dop- en steeksleutels, tangen, hamers en een moersleutel voor de bouten van de wielen nodig. Daarnaast een brug om de auto op te zetten en speciaal gereedschap om de veer in te drukken.

Alvorens u aan de slag gaat, moet u de procedure goed kennen: dit is afhankelijk per merk, model en uitvoering van de auto. Lees de voorschriften met betrekking tot de veiligheid van de fabrikant goed door. Dit is erg belangrijk omdat als de veer zomaar loslaat, er een flinke blessure of verwonding kan gebeuren, de auto kan ook beschadigd raken.

Een veer op een veerpoot plaatsen gaat als volgt:

  • U moet goed bij de bevestigingen aan de bovenkant van het onderdeel kunnen. Het kan zijn dat u de afdichting van de motorkap moet verwijderen.
  • Maak de sluiting aan de bovenkant los.
  • Zet de auto op een brug.
  • Maak de bevestigingen los en neem de veerpoot uit.
  • Druk het onderdeel in met het speciale gereedschap en haal het voorzichtig uit de veerpoot.
  • Comprimeer het nieuwe onderdeel en doe deze in de veerpoot.
  • Plaats de veerpoot en de andere onderdelen die u had verwijderd.
  • Laat de wielen uitlijnen.