Versnellingsbak auto onderdelen
Kies zeker een wagen, anders riskeert u een artikel te kopen dat niet past in uw wagen. Merk op dat onze zoekfunctie u enkel van resultaten kan voorzien die relevant zijn voor een bepaald type voertuig.
Versnellingsbak onderdelen voor auto
Transmissie autoonderdelen voor Top modellen
Transmissie: reserveonderdelen voor de meestverkochte modellen
Automaatbak autoonderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
Het ontwerp van de versnellingsbak is gemaakt om van de motor het koppel over te zetten naar de schroef- en aandrijfassen waardoor de wielen kunnen draaien.
Men gebruikt de versnellingsbak ook om achteruit te kunnen rijden.
Het design van de versnellingsbak
Een handmatige versnellingsbak heeft tandwielen met diverse hoeveelheden tanden en assen. In de auto’s van tegenwoordig hebben de tandwielen van de assen die eraan grenzen steeds contact. Het inschakelen van de versnelling wordt gedaan door middel van speciale synchroniseermiddelen. Deze synchroniseermiddelen zorgen voor het juiste inschakelen van de gekozen versnelling. De synchroniseermiddelen worden bediend door middel van een schakelvork, deze zit via vorken en armen aan de versnellingshendel vast.
Een automaat bevat tandwielen met diverse diameters, deze vormen een epicyclisch tandwielmechanisme. De pakketten van de koppeling kiezen de juiste tandwielen. Het geheel werkt met vloeistof die door kanalen gaan en worden rondgepompt. De motor levert koppel en dit wordt overgezet naar de versnellingsbak door middel van een hydraulische koppelomvormer.
De transmissie is traploos en continu variabel. De belangrijkste onderdelen zijn poelies in kegelvorm, welke met 2 tegelijk in de assen die omhoog en omlaag gaan bevinden en eromheen zit een op spanning staande riem van staal. De poelies kunnen naar elkaar toe en van elkaar af bewegen, zo zal de werkdiameter worden gewijzigd waardoor ook de verhouding van de overbrenging wordt gewijzigd. Het design heeft ook een epicyclisch tandwielmechanisme die goed is voor de versnelling om achteruit te rijden. De poelies bewegen door de hydraulische koppelomvormer, maar het kan ook een elektronische meervoudige koppeling of een ander mechanisme zijn.
Adviezen voor het onderhouden
- Met regelmaat moeten de onderdelen vervangen worden. Controleer met regelmaat het oliepeil. Smeermiddel dat vervuild is of een tekort aan smeermiddel zal ervoor zorgen dat de bewegende onderdelen sneller slijten en de versnellingsbak zal het steeds slechter doen.
- De koppeling moet altijd goed werken bij auto’s die een handmatige versnellingsbak hebben. Indien de dempers een mankement hebben, zal de belasting op de versnellingsbak ook hoger worden.
- Trek niet hard op en rem niet hard af. De onderdelen van de versnellingsbak kunnen hier niet goed tegen.
- Men raadt af om een auto met een automaat te gebruiken om andere auto voort te trekken. Hierdoor kan de versnellingsbak te heet worden en stukgaan.
- Als het koud is moet een automaat eerst goed opwarmen voordat u weg kunt rijden.
Aanwijzingen voor mankementen
Indien er problemen zijn bij het schakelen bij een handmatige versnellingsbak, kan het zijn dat de synchroniseermiddelen of de tandwielen versleten zijn, maar het kan ook zijn dat er niet voldoende olie aanwezig is of dat er een schakelstang, een hendel of een kabel kapot is. Groeven en hulzen die versleten zijn of een mankement aan een vork of stang kan ervoor zorgen dat de koppeling uit zichzelf ontkoppeld. Een lager dat versleten is bij de inkomende as zal rare geluiden maken als deze in de vrije stand staat. Auto’s met een automaat kunnen last hebben van slijtage aan de wrijvingsplaten en bij het turbinewiel van de groeven, bij de koppelomvormer kunnen de wielbladen breken en het verstopt raken van de kleppen kan ook gebeuren. Al deze mankementen zorgen ervoor dat de koppeling gaat doorslippen. Als u optrekt en de auto schokt en de auto heeft een CVT, kan het zijn dat de kleppen stuk zijn van de oliepomp. Grommende en zoemende geluiden zijn een indicatie voor lagers die versleten zijn.
Redenen voor mankementen
Wat het meeste gebeurt als de olie niet met regelmaat ververst wordt is dat de tandwielen, groeven en lagers sneller slijten, de kanalen van de hydraulische unit verstopt raakt, de kleppen vast gaan zitten en dat de riemen slijten. Viezigheid dat zich ophoopt in de kanalen van de hydraulische unit zal zorgen voor afzetting van roet, wat op zich weer werkt als een schuurmiddel. Als u uw auto niet op de juiste manier gebruikt, kunnen de kogelgewrichten en de lagers snel slechter worden, waardoor de versnellingsbak te heet wordt.
autodoc.be: louter uitstekende onderdelen voor de auto
U bent in staat om onderdelen voor de versnellingsbak aan te schaffen voor uw auto via onze online webshop. Door het grote aanbod kunt u alle onderdelen vinden, welke versnellingsbak van welk merk u ook maar hebt.
Top 15 best verkochte Schakelbak
Aanraders tussen Versnellingsbak-onderdelen. De beste deals. Bestel onze bestsellers.