Airconditioning auto onderdelen
Kies zeker een wagen, anders riskeert u een artikel te kopen dat niet past in uw wagen. Merk op dat onze zoekfunctie u enkel van resultaten kan voorzien die relevant zijn voor een bepaald type voertuig.
Airconditioning onderdelen voor auto

Airco autoonderdelen voor Top modellen
Airco: reserveonderdelen voor de meestverkochte modellen
Airconditioning autoonderdelen - alle belangrijke informatie over werkingsmethode, bevestiging, diagnose en levensduur
Een climate control systeem zet men in om de lucht in het interieur te verkoelen. Het zorgt ervoor dat het in de auto aangenaam is, wat voor een buitentemperatuur het dan ook is
Design van een systeem voor airconditioning
Airco’s in een auto worden geproduceerd door middel van een gesloten luchtcircuit, met een circulatie van koelvloeistof. Deze vloeistof wekt warmte op als het samengedrukt wordt en neemt warmte op als het uitzet en gasvormig is. De koelvloeistof komt onder druk met gebruik van een compressor. De aandrijving wordt geregeld door een autonome elektrische motor, een elektromagnetische koppeling, of door de krukas van de motor.
Nadat de airco is ingeschakeld zorgt de compressor voor het samendrukken van de koelvloeistof, die daarna verwarmd wordt tot 80-90 °C. Vervolgens transporteert het naar de condensor, waar een ventilator lucht erop blaast of lucht tegendraads er overheen waait. Doordat de temperatuur verandert ontstaat de condensatie, het gas gaat vervolgens door de filter/droger en verandert in vloeibare vorm en daar wordt ook viezigheid en water verwijderd. Daarna vloeit de koelvloeistof via de thermostatische regelklep naar de leiding onder lage druk en dan in het verdampingsonderdeel, hier vindt de koeling plaats en het omzetten naar de gastoestand. Bij de verdampingsunit is de ventilator gemonteerd die de koele lucht in het interieur blaast. Dan vloeit de koelvloeistof weer naar de compressor.
Regelaars en sensors besturen hoe en wanneer elk onderdeel geactiveerd wordt.
Aanwijzingen om het systeem goed te houden
- Zorg dat de omgeving van de motor schoon blijft. Maak de verdamper geregeld schoon door viezigheid, stofjes en aangekoekte restjes weg te halen. Haal alle zouten die zich hebben vastgezet er af.
- Wees er zeker van dat elke buis goed gemonteerd zit. Komt u erachter dat er speling is ontstaan, dient u de installatie aan te trekken
- Zorg dat u de airco geregeld naloopt. Volg de richtlijnen voor het bijvullen van de vloeistof voor de koelen altijd goed op: het kan zo zijn dat de vloeistof door minuscule gaatjes in de slang verdampt, waardoor er na een tijdje minder koelvloeistof in het systeem aanwezig is.
- Zet de airco ook in de winter aan, zodat het systeem in goede conditie blijft. Door het in te schakelen zorgt u ervoor dat de onderdelen binnen het systeem van smering worden voorzien, wat je minder gevoelig maakt voor roest en uitdrogen. De airco 15 minuten laten draaien is genoeg. Let erop dat u de airco laat draaien in een redelijk warme omgeving, zoals bijvoorbeeld een carport die afgedekt is, een garage o.i.d.
- Houdt aan dat u om het jaar de verdamper schoonmaakt en het luchtfilter van het interieur schoonmaakt.
- U dient de auto even van te voren te luchten, voordat u de airco aanzet, wanneer deze bij hoge temperaturen lang in de zon heeft gestaan. Het zorgt ervoor dat de compressor minder hard hoeft te werken en ook dat eventuele ziektekiemen uit de auto verdwijnen.
- Het systeem van de airco mag u niet eigenhandig bijvulen. Er staat druk op en als u de juiste middelen niet heeft, is het niet mogelijk dit te controleren. Te veel koelvloeistof geeft grote risico’s, omdat het voor waterslag kan zorgen en ook de compressor kan schaden.
- Als de airco aanstaat dient u de ramen dicht te doen. De onderdelen in het systeem van de airco kunnen sneller slijten als er steeds warme lucht in de cabine binnenkomt.
Kenmerken van beschadigingen
Herrie en gonzende geluidjes die de compressor maakt bij het aan of uit zijn van de airco, wijzen erop dat het lager van de poelie beschadigingen heeft opgelopen. Het kan zijn dat de compressor stuk is, wanneer u het enkel hoort bij een draaiende motor. Dan is de compressor aan vervanging toe. Als het systeem minder goed koelt of wit schuim, wat u kunt zien in het kijkglaasje (als dat er is) kan een aanwijzing zijn voor lekkage. Wanneer het systeem zichzelf uitzet, is het mogelijk dat de condensator vies is. Dit gebeurt ook als er een verstopping in de thermostatische regelaar opgetreden is. Wanneer er onregelmatig koele lucht wordt aangevoerd, kan het zijn dat de pijpen van de verdamper ijzig zijn geworden. Dezelfde soort mankementen kunnen optreden wanneer de druksensor beschadigd is.
Aanleidingen voor gebreken
Het minder functioneren van de compressor en andere onderdelen, hebben meestal als oorzaak het tekort aan vetstof, wat kan komen door een lager koelvloeistofniveau of doordat de airco lange tijd niet ingeschakeld is geweest. Als de filter/droger beschadigd is kunnen de verwarming en radiator door roest beschadigen, de filter/droger had vernieuwd moeten worden bij de drukontlading van de airco.
autodoc.be: alleen kwalitatieve componenten voor de
Het is mogelijk componenten voor de airco aan te schaffen tegen voordelige prijzen in onze online webshop. De lopende aanbiedingen kunt u vinden op onze startpagina. Tevens kunt zich abonneren op de nieuwsbrief zodat u altijd als eerste op de hoogte bent van de aanbiedingen.
Top 15 best verkochte Airco
Aanraders tussen Airconditioning-onderdelen. De beste deals. Bestel onze bestsellers.







