Inhoudsopgave
Wat is het verschil tussen hybride en plug-in hybride?
Het woord "hybride" staat voor "van gemengde afkomst", hetgeen de lading dekt voor zowel hybride als plug-in-hybride auto's. Deze wagens gebruiken een combinatie van fossiele brandstof en elektrische motoren. Ze leveren het vermogen voor de voortstuwing samen of afwisselend, teneinde de beste brandstofefficiëntie te leveren in elke operationele toestand - in de stad, op de snelweg, alsook aan wisselende snelheid.
Spectrum
Behalve de hybride (HEV) en plug-in hybride (PHEV) omvat het spectrum van geëlektriseerde mobiliteit ook de EV, oftewel de volledig elektrische auto, die louter aangedreven wordt door een een rij oplaadbare batterijen en geen brandstofmotor heeft. Al deze voertuigen worden gedefinieerd door de mate van elektrisatie. Aan de ene kant van het spectrum heb je de zogenaamde "milde hybride", met kleine batterij. Hun elektrische motor ondersteunt de acceleratie, en recupereert energie bij het remmen. Het andere uiteinde wordt vertegenwoordigd door de EV met zijn grotere actieradius en zijn krachtige batterij. De HEV en de PHEV beslaan het midden en zouden wel eens de meerderheid van de auto's met elektrische aandrijving kunnen vormen. Laten we eens nader ingaan op een aantal overeenkomsten, verschillen, voor- en nadelen van hybride en plug-in hybride auto's.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
DELPHI Laadkabel
5m
HELLA Laadkabel
3, Laderstekker type 2, 3,7KW, Fases 1, IP67
KAVO PARTS Laadkabel
Mode 3, Laderstekker type 2, Laderkoppeling type 2, 16A, 3,7KW, Fases 1, 250V, IP55
HARTING Laadkabel
Mode 3, Laderstekker type 2, Laderkoppeling type 2, 32A, 7.4KW, 7.5m, Fases 1, IP44
QUANTUM ENERGY Wandlaadstation
22 KW
De gewone hybride
De conventionele hybride maakt gebruik van een brandstofmotor om de batterij van verhoudingsgewijs bescheiden omvang op te laden tijdens het rijden. Hij hoeft niet op het elektriciteitsnet te worden aangesloten om te worden opgeladen. Tal van autofabrikanten produceren hybride auto's, zowel als SUV's en vrachtwagens. Al deze wagens zijn zuiniger in het verbruik dan hun tegenhangers, die enkel op brandstof rijden, in het langzaam rijdend en stilstaand verkeer, dat zo inherent is aan het rijden in de stad, aangezien ze energie recupereren bij het remmen. Van het lagere verbruik profiteer je niet werkelijk bij het rijden op de snelweg. Het terugwinnen van de energie is daar niet direct aan de orde. Hij heeft meer brandstof nodig om de hogere kruissnelheid aan te houden. Ook is het niet vanzelfsprekend, dat dit type wagen kan worden belast met een aanhangwagen of caravan. De conventionele hybride (HEV) wordt niet via een laadpaal opgeladen en biedt een uiterst beperkte (en soms helemaal geen) mogelijkheid om enkel op elektriciteit te rijden.
Plug-in hybride: meer actieradius, hogere kosten
Tal van autofabrikanten hebben de stap ondernomen om grotere batterijen aan hun hybride auto's toe te voegen, die kunnen worden opgeladen door ze aan te sluiten op een laadpaal, het laadstation voor elektrische voertuigen thuis of desnoods het huishoudelijk stroomnet. De duur van het opladen hangt af van het batterijvermogen, alsook het vermogen en configuratie van het laadstation. In doorsnee ligt de oplaadtijd aan de laadkabel voor de hybride auto tussen de 1 en 4 uur. Omdat de batterij van deze variant vooraf kan worden opgeladen, biedt hij de mogelijkheid om enkel op elektrische stroom te rijden zonder dat hij brandstof verbruikt. De "elektrische" actieradius van een PHEV ligt tussen de 25 tot soms wel 100 km, afhankelijk van de grootte van de accu. Praktisch gezien ligt het gemiddelde bereik van de elektrische aandrijving bij 60 km. De dubbele aandrijving maakt deze auto's zwaar en duur.
Tot slot
Er kleven weliswaar nadelen aan deze nieuwe technologie, die met name in de beurs grijpen. Ook gaat de ruimte die de aandrijving inneemt, ten koste van het bagagecompartiment. De technologische ontwikkelingen gaan daarentegen snel, en de trend zet in op zo uitstootvrij mogelijk rijden. Wanneer je de mogelijkheid hebt, groene stroom te tanken, ben je met een (PH)EV pas echt milieuvriendelijk bezig.
De beste producten op dit gebied: