Inhoudsopgave
Wat u kan afleiden van het etiket van de motorolie
Op het etiket van de motorolie worden vaak door de fabrikant een heleboel nummers en codes gezet waarvan de gemiddelde koper maar weinig begrijpt. We maken het graag wat begrijpelijker voor u.
Wat zijn de vereisten van motorolie?
Goede motorolie beschikt over de onderstaande eigenschappen:
- Een effectieve verwijdering van onoplosbaar gruis dat op de onderdelen van de motor terecht is gekomen.
- Een hoog niveau van thermostabiliteit en bestendig tegen thermische oxidatie.
- Het tast de onderdelen van metaal niet aan en gaat goed samen met de materialen van de afdichtingen.
- Het voorkomt het schuren van naastgelegen oppervlakken door middel van het aanmaken van een gladde film die dik genoeg is.
- De werkende karakteristieken van de olie blijven voor langere tijd behouden.
- Bij warmere temperaturen buiten wordt vroegtijdig slijten voorkomen en bij een koude start wordt het mechanische efficiënt gesmeerd dankzij de optimale viscositeit van het middel.
- Schuimbestendig.
- Minimale vervuiling van de omgeving dankzij de lage volatiliteit.
Wat verschilt er per motorolie op het gebied van samenstelling?
Over het algemeen wordt er gesproken over drie verschillende soorten motorolie op basis van het type olie en de aanwezige hoeveelheid van verscheidene toevoegingen:
- Minerale motorolie. Dit type motorolie bestaat uit gedeeltelijk gedistilleerde olie die met behulp van zuur of een ander oplosmiddel een verdere zuivering heeft ondergaan. Op het etiket van deze soort olie staat vaak Mineral vermeld. De viscositeit van deze soorten olie is erg hoog. De toevoegingen in deze olie zorgen voor vervuiling wanneer de afbraak plaatsvindt en dit type olie verdampt ook snel na de opwarming.
- Half synthetisch. Dit type olie bestaat uit mineralen die specifieke technische processen zijn ondergaan, terwijl het ook meer toevoegingen bevat dan bijvoorbeeld een gemiddelde minerale olie. Op plekken waar de winters zacht en de zomers niet te warm zijn werkt dit type olie bijzonder goed, en op het etiket zal vaak half-synthetisch of semi-synthetisch staan. Dit type is ook minder duur dan bijvoorbeeld synthetische olie. Vergeleken met minerale olie heeft het ook verscheidene voordelen, zoals onder andere de gemiddelde efficiëntie, een betere bestendigheid tegen schommelingen van de temperatuur en een langere werking.
- Synthetische olie. Dit type olie is het resultaat van organische synthese. Over het algemeen wordt er volsynthetisch op het etiket geschreven. Het biedt een bescherming van de motor waar op vertrouwd kan worden na het opstarten ervan, omdat dit soort ole de afzetting van slib voorkomt en zelfs bij koude temperaturen alle werkende eigenschappen behoudt, met dank aan de geavanceerde technologie en de speciale formule die worden gebruikt tijdens het productieproces. Synthetische olie kan u ook gebruiken in hele warme omgevingen aangezien het ook in dergelijke omstandigheden de werkende eigenschappen behoudt.
De bovenstaande categorieën worden zeer vaak gebruikt, maar is desondanks nog steeds redelijk willekeurig en oppervlakkig, dus de experts bij API (American Petroleum Institute) delen soorten motorolie op in vijf groepen waarbij met opzet de term “semi-synthetisch “ wordt vermeden.
- Groep I: middelen afkomstig uit motorolie dankzij verwijdering van was en extractie van oplosmiddel.
- Groep II: hier zitten producten met weinig paraffine erin in die ook aromatische verbindingen van waterstof bevatten die door het hydrokraakproces zijn gegaan na een sterke huivering.
- Groep III: deze groep bevat smeermiddelen met een hoge viscositeit door middel van een katalytisch hydrokraakproces.
- Groep IV: in deze groep bevinden zich de polyalfaolefinen,
- Groep V: in deze groep zitten alle soorten olie die niet in één van de andere groepen kunnen worden ingedeeld. De basis van deze producten bevat onder andere glycolen en esters.
Moderne motoroliën bestaan over het algemeen over onderdelen uit de verscheidene groepen.
Tip van AutoDoc: Voor een ouder model motor met een aanzienlijk aantal kilometers op de teller is een synthetisch geen goed idee, zeker niet wanneer er eerder minerale olie voor werd gebruikt. Een probleem dat hierdoor veroorzaakt kan worden is de afbraak van bestaande roet die geen probleem is voor de motor door de toevoegingen in de olie, met als resultaat een hogere belasting van de unit van het vermogen en slijtage aan de onderdelen.
Daarnaast zijn synthetische oliën een stuk minder viscoos en dat zorgt ervoor dat er lekkages of zelfs schade aan de afdichtingen kan optreden. Bij wagens waarbij de motoren zeer zwaar belast worden, zoals bijvoorbeeld bij wagens met veel vermogen of sportieve wagens, mogen geen minerale oliën worden gebruikt, want de hevige thermische impact kan er fatale schade aan veroorzaken.
Wat betekent het etiket SAE?
Bij het maken van een keuze voor een bepaalde soort motorolie voor een specifiek seizoen is één van de belangrijkste factoren om in de gaten te houden de viscositeit.

De SAE (Society of Automobile Engineers) heeft om deze reden de producten onderverdeeld in de volgende groepen:
- Winterseizoen: Producten uit deze groep hebben een W op het etiket staan en kunnen alleen tijdens de wintermaanden worden gebruikt. Voor de W staat altijd een cijfer dat een meervoud van vijf is en de minimale temperatuur aantoont waarbij het product de motor bescherming kan bieden tijdens koud starten. Graad nul is gelijk aan -35 graden Celsius. Er komt daarna per graad 5 graden Celsius bij: een olie van 5W kan werken bij een temperatuur van -30 graden Celsius, een olie van 10W kan werken bij een temperatuur van -25 graden Celsius, etc…
- Zomerseizoen: Producten uit deze groep zijn goed om de motor mee te smeren in de warme maanden, maar niet tijdens de koude maanden. Op het etikaat staan cijfers: 20, 30, 40, 50, 60. Veel mensen denken dat deze staan voor de maximale temperatuur van de omgeving, maar dat is niet waar, want deze cijfers geven de kinematische viscositeit bij honderd graden Celsius aan.
- All-season: Producten uit deze groep hebben een etiket waarop staat dat ze zowel in de wintermaanden bij de minimale temperatuur als in de zomermaanden met de hoge viscositeit bij een maximale temperatuur van de opwarming (5W-30, 10W-60, etc…) kunnen worden gebruikt. Dit type olie wordt het tegenwoordig het meest gebruikt.
Tip van AutoDoc: Met behulp van een all-season olie kan u ook nog geld besparen aangezien u niet twee verschillende oliën voor de verschillende seizoenen hoeft aan te schaffen. Olie met op het etiket 0W of 5W is uiterst geschikt voor wagens die zich veel in stedelijke omgevingen bevinden en daardoor veel moeten remmen, evenals voor wagens die in zeer koude omgevingen bevinden en worden geparkeerd op plekken zonder verwarming. Een olie met een hogere viscositeit is geschikt voor wagens die slijtage aan de motor hebben geleden of waarbij er grote kloven tussen de wrijvingsparen is opgetreden.
Betekenis van API classificatie
Op basis van de werkende eigenschappen en hun eigen formule heeft het API (American Petroleum Institute) een eigen classificatie gemaakt en de soorten olie op die manier gesorteerd. Over de laatste jaren zijn de standaarden omtrent motorolie een stuk strenger geworden, dus kan deze classificatie gebruikt worden om een onrechtstreekse evaluatie te maken.

De API verdeelt alle soorten motorolie in twee groepen die elk weer onderverdeeld zijn in meerdere klassen:
S. Deze groep is voor motoren op benzine. Er zijn vier klassen in orde voor gebruik in de meeste landen:
- SJ. Producten uit deze groep zijn geschikt voor motoren van voor 2001.
- SL. Deze producten zijn geschikt voor motoren van voor 2004. Bij veel autofabrikanten is deze categorie de minimum standaardwaarde voor het onderhoud van de auto.
- SM. Producten uit deze groep zijn geschikt voor motoren van voor 2010. Ze werken erg goed wanneer de temperaturen lager zijn, en ze hebben een goede weerstand tegen de vorming van bezinksel en oxidatie. Zolang u ze gebruikt zullen ze hun werkende eigenschappen niet verliezen.
- SN. Deze groep bestaat sinds 2010. Dit zijn zowel de meest efficiënte oliën als de oliën die de beste bescherming bieden aan de motor. Ze hebben ook een positief effect op het brandstofverbruik. Ze bevatten geen bestanddelen die vroegtijdige slijtage, of schade aan de pakkingen en de afdichtingen kunnen veroorzaken.
C. Deze groep is voor motoren op diesel. Op basis van het bouwjaar van de motor bestaan er vier groepen momenteel, namelijk CH, CI, CJ en CK. De groep voor viertakt wagens wordt aangeduid met een 4 na de naam van de groep. Binnen de groep C bevinden zich de volgende oliën:
- CH-4. Geschikt voor motoren van voor 1998. U kan deze gebruiken bij motoren die draaien op brandstof van hoge kwaliteit en waarvan het gehalte aan zwavel maximaal een half procent bedraagt.
- CI-4. Geschikt voor motoren van voor 2002. Naast het voorkomen van slijtage aan de onderdelen zorgen oliën uit deze groep ook voor een betrouwbare bescherming van de motor en het systeem van de uitlaat. Het komt ook voor dat op het etiket van deze producten CI-4 PLUS wordt vermeld.
- CJ-4. Producten uit deze groep gaan langer mee, kunnen goed tegen oxidatie en bevorderen de stabiliteit van de temperatuur.
- CK. Geschikt voor motoren uit het jaar 2017. Ze kunnen eventueel ook gebruikt worden bij motoren van voor het jaar 2017.
U kan ook een smeermiddel aanschaffen dat bij zowel diesel- als benzinemotoren kan worden gebruikt. Op het etiket van deze producten staat een dubbele naam, zoals bijvoorbeeld CH-4/SJ.
Tip van AutoDoc: Over het algemeen zal een fabrikant aanraden om een olie te gebruiken die ook goed is voor de nieuwste motoren. Hier valt dan ook wat voor te zeggen: recentere formules zijn vaak veiliger, economischer en beter voor de natuur. Voor oudere wagens geldt dit echter niet, want de bouw van hun motoren is erg anders waardoor ze niet optimaal kunnen profiteren van de werkende eigenschappen van de moderne olie. In de technische documentatie van uw wagen kan u meer informatie vinden inzake het correcte smeermiddel om te gebruiken.
Evaluatie ACEA prestatie
Twee van de belangrijkste eigenschappen van een moderne motorolie zijn de afname van het verbruik van de brandstof en de uitstoot van giftige stoffen. Om deze reden wordt op de etiketten ook vermeld dat het product in kwestie voldoet aan de meest recente ecologische richtlijnen.

De ACEA (Association des Constructeurs Européens d’Automobiles) heeft een onderverdeling van alle voor de verkoop goedgekeurde oliën opgesteld:
- A. Voor motoren op benzine. De ze groep is verdeeld in drie klassen, namelijk A1, A3 en A5. De letter die voor het cijfer staat heeft te maken met de viscositeit onder specifieke omstandigheden en de ecologische veiligheid van het middel. Cijfers als 1 en 5 geven een besparing van brandstof aan, terwijl voor andere nummers over het algemeen geldt dat, net als bij API, hoe hoger het cijfer is hoe beter de werkende karakteristieken zijn.
- B. Producten uit deze groep zijn zeer geschikt voor kleine commerciële wagens en personenwagens met een motor die op diesel loopt. Deze categorie wordt ook verder onderverdeeld, namelijk in de groepen B1 en B2 (deze betreffen het verbruik van de brandstof) en B3 en B4 (alledaagse producten).
- E. Producten uit deze groep zijn uiterst geschikt voor speciale wagens en zware vrachtwagens met motoren die op diesel lopen. De code E1 betreft het verbruik van de brandstof, terwijl de andere nummers een gewone olie aangeven.
Het verbruik en de besparing van de brandstof is een factor waar ook de experts bij API rekening mee zijn gaan houden met een nieuwe code als resultaat: Energy Conserving of EC. Naast het feit dat dit soort olie nog steeds perfect werkt dankzij de lage viscositeit bij zeer sterke stijgingen van de temperatuur bevordert deze olie ook een vlottere en meer gelijkmatige beweging van de bewegende onderdelen en een afname van het verbruik van de brandstof. Aangezien dit gepaard gaat met een dunner smeerfilm hebben dergelijke motoren wel nood aan aanvullende bescherming, zeker wanneer het een oudere motor met heel wat kilometers op`de teller betreft.
Is de omschrijving van de fabrikant werkelijk van belang?
Terwijl een product gevaarlijk is voor de ene motor is het juist het perfecte product voor een andere motor. Om deze reden dienen oliën te worden getest door fabrikanten in hun eigen faciliteiten. BMW Longlife-98 is bijvoorbeeld een middel dat zonder problemen de test heeft afgeled. De naam is een referentie aan het soort wagen waar het product voor kan worden gebruikt: motoren gemaakt in 1998 met langere intervallen qua onderhoud.
Tip van AutoDoc: Het is niet verstandig om te experimenten met verschillende niveaus op het gebied van viscositeit, dus probeer zo vaak mogelijk het middel te gebruiken dat de fabrikant van uw wagen aanraadt. De smeermiddelgroeven van bepaalde motoren is alleen dik genoeg voor motorolie met een hogere viscositeit, wat soms een risico kan zijn. Vroegtijdige slijtage van de motor is het resultaat van het negeren hiervan. Aan de andere kant wordt het door bepaalde fabrikanten, waaronder Daimler AG en BMW Group, sterk afgeraden om olie met een hogere viscositeit te gebruiken op basis van het design van hun motoren.
In wat komen de verscheidene soorten motorolie overeen?
De classificatie verschillen maar zijn wel nauw verbonden met elkaar. Een voorbeeld: een middel dat op basis van API-richtlijnen SH wordt genoemd kan op basis van ACEA-richtlijnen niet het stempel A1 of A5 krijgen, want deze bestonden nog niet voordat de SJ-klasse werd uitgebracht.Als u A5 op een etiket ziet betreft het een product dat volgens API-richtlijnen op zijn minst SL is en waarschijnlijk ook langere intervallen heeft qua onderhoud. Middelen die de afname van het verbruik van de brandstof bevorderen beschikken over een viscositeit qua temperatuur van dertig of minder en dragen de codes A1, A5, B1 en B5. Een viscositeit van veertig is een eigenschap van oliën met A2, A3, B2, B3 en B4 op het etiket, en deze bevorderen de afname van de brandstof niet.
Hoe leest u etiketten?

API SL/CF. Dit toont aan dat de olie universeel is en geschikt voor motoren op diesel én motoren op benzine met een multi-valve turbolading. Dit type olie bevordert de bescherming van de motor in draaiende stand wanneer het peil van de brandstof laag staat, terwijl het ook het vormen van roetaanslag tegengaat bij het gebruik van brandstof bestaande uit meer dan een half procent as.
ACEA a4-04 / B4-04. Producten uit deze categorie hoeven minder vaak vervangen te worden, bevorderen de afname van het verbruik van de brandstof en voor het gebruik in zwaardere omstandigheden. Het is geschikt voor high-performance motoren (diesel en benzine).
10W-40. Producten uit deze categorie kunnen worden gebruikt in de winter- en de zomermaanden, lijdt niet aan een verlies aan viscositeit bij een temperatuur van -25 graden Celsius, en behoudt voor een groot deel de viscositeit bij opwarming (geschikt voor wagens met veel kilometers op de teller).
Mo S2. Dit type olie bevordert een geluidloze werking van de motor, vertraagt slijtage aan de onderdelen, voorkomt vreten en vermindert de frictie.
Teilsynthetisches Leichtlauf-motorenöl. Deze producten zijn semi-synthetisch.
De volgende stappen: Bij het maken van een keuze voor motorolie dient er niet te worden afgegaan op de populariteit of de prijs van een bepaald merk, maar op de instructies van de fabrikant van de wagen in kwestie. Let daarnaast ook goed op de kwaliteit van de ondergronden waar op wordt gereden, op uw eigen manier van rijden en op de individuele parameters, op deze manier kan u het perfecte smeermiddel uitkiezen voor uw auto. Door te shoppen bij AutoDoc en onze tips goed op te volgen zal u nooit te maken krijgen met namaakproducten.


