Inhoudsopgave
Wat kost het om de koppeling te vervangen?
De koppeling is een traditioneel slijtageonderdeel van een auto. Normaal gesproken is hij na 80.000 - 100.000 gereden kilometers aan vervanging toe. Als hij niet al te zwaar wordt belast, kan de assemblage zelfs 150.000 kilometer meegaan. Wanneer het echter tijd is om de koppeling van de auto te vervangen, kunnen de kosten behoorlijk oplopen.
Koppeling vervangen: de kosten
De hoeveelheid werk die bij het vervangen van de koppeling vrij hoog ligt, jaagt de kosten de hoogte in. Afhankelijk van het automodel kunnen er 12 uur arbeid in gaan zitten. Je kunt al gauw op een prijskaartje rekenen van tussen de € 360 en € 1.800 inclusief materiaal en gewerkte uren. De keuze van de werkplaats is ook van invloed. In ieder geval is het de moeite waard om offertes van verschillende garages te vergelijken. Voor werkzaamheden aan de koppeling kun je beter niet naar de dure merkdealer gaan, maar offertes van onafhankelijke werkplaatsen opvragen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
LuK Koppelingsset
Met koppelingsdruklager, Zonder glijlager, Met vliegwiel, Incl schroefset, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Dubbelmassavliegwiel met nokkenschijf, Met automatische bijstelling
SACHS Koppelingsset
190mm
LuK Koppelingsset
Met montagegereedschap, Met glijlager, Met druklager, Met vliegwiel, Incl schroefset, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Dubbelmassavliegwiel zonder nokkenschijf, Met automatische bijstelling
LuK Koppelingsset
voor motoren met dubbelmassavliegwiel, Met druklager, Met ontkoppelingsvork, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk, Vliegwiel met 2 massas, controle en indien nodig vervangen, Met automatische bijstelling, 240mm
LuK Koppelingsset
Met koppelingsdruklager, Met glijlager, Met vliegwiel, Incl schroefset, Dubbelmassavliegwiel met nokkenschijf, Met automatische bijstelling
In de onderstaande tabel willen we het potentiële kostenplaatje wat verduidelijken:
Kostenpunt | Minimale Kosten | Maximale Kosten |
Koppelingsset | € 90 | € 400 |
Koppelingsschijf | € 50 | € 200 |
Olie, water en kleine onderdelen | € 20 | € 200 |
Installatie | € 200 | € 1.000 |
Totale kosten | € 360 | € 1.800 |
Wat doet de koppeling?
De koppeling verbindt de kracht van de motor met de versnellingsbak en maakt het schakelen en wegrijden van het voertuig mogelijk. Een koppelingsset voor auto's bestaat uit de koppelingsplaat, de drukgroep, het druklager en eventueel ook het vliegwiel.
Hoe weet je wanneer de koppeling moet worden vervangen?
Dit zijn mogelijke tekenen van een defecte koppeling:
- De motor maakt hoge toeren bij het intrappen van het koppelingspedaal zonder dat de auto in beweging komt.
- Bij het wegrijden beweegt de auto schokkend tijdens het koppelen.
- Het is schakelen is moeilijk, lawaaierig of onmogelijk.
- Als de motor niet afslaat wanneer je probeert weg te rijden met getrokken handrem, is de koppeling kapot.
Wat schaadt de koppeling?
Met een goede rijstijl gaat het systeem aanzienlijk langer mee. Een aantal gewoonten zijn ronduit schadelijk:
- In de 1e versnelling geschakeld staan met de voet op het pedaal bij het wachten voor het rode stoplicht, i.p.v. in zijn vrij te schakelen.
- Schokkend optrekken.
- Op een helling wegrijden met slepende koppeling.
- Het koppelingspedaal niet helemaal intrappen tijdens het schakelen.
- De koppeling laten slippen bij het schakelen.
- Gas geven tijdens het schakelen.
- De auto overbeladen.
- Over meerdere versnellingen terugschakelen.
- Trekken van zware aanhangers.
- Hand op de schakelpook laten liggen.
Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC Verkocht door AUTODOC
LuK Koppelingsset
Met glijlager, Met druklager, Met ontkoppelingsvork, Met vliegwiel, Incl schroefset, Dubbelmassavliegwiel zonder nokkenschijf, Met automatische bijstelling
LuK Koppelingsset
Met druklager, Met vliegwiel, Incl schroefset
SACHS PERFORMANCE Koppelingsset
Met koppelingdrukplaat, met vliegwiel, met drukplaatbouten, voor gebruik in de motorsport, Zonder druklager, Met koppelingsplaat, 240mm
VALEO Koppelingsset
met vliegwiel, Incl schroefset, Met druklager, 228mm
LuK Koppelingsset
Met druklager, Met ontkoppelingsvork, Speciaal gereedschap voor montage noodzakelijk
Hoe bescherm ik de koppeling van mijn auto?
Een anticiperende rijstijl spaart het systeem en verlengt de gebruiksduur:
- Wissel de versnellingen met gevoel.
- Laat het pedaal altijd rustig opkomen.
- Rijd vlot weg zonder de koppeling te lang te laten slepen.
- Haal na het schakelen altijd je voet van het koppelingspedaal.
- Zet bij korte stops de versnellingspook in zijn vrij, haal je voet van het pedaal en je hand van de schakelpook.
De beste producten op dit gebied: