Inhoudsopgave
Hoe kiest u de juiste remblokken?
Het remsysteem is grotendeels verantwoordelijk voor de veiligheid van alle inzittenden, en de remblokken zijn daarvan een belangrijk onderdeel. Neem daarom een verstandige keuze. Wij kunnen u helpen bij met maken van de beste keuze.
Soorten remvoeringen
- Half metalen voeringen;
- Licht metalen voeringen;
- Organische voeringen;
- Keramische voeringen.
Een remblok bevat een dragerplaat, een wrijvingsvoering en soms tot wel meer dan tien andere elementen.
Remblokken van halfmetaal zijn voor minstens 65% van metaal. De rest bestaat uit grafiet en anorganische materialen. Het voordeel aan een dergelijke coating is de bestendigheid tegen warmte, terwijl overmatige hardheid een nadeel is en kan leiden tot vroegtijdige slijtage.
Een remblok van lichtmetaal bestaat uit organische materialen en een toevoeging van metaal (tot dertig procent). Deze kunnen goed tegen warmte en bevordering de werking van de remmen. Hun prijs ligt daarom ook twee keer zo hoog als die van remblokken van halfmetaal.
De basis van biologische remvoeringen bestaat uit carbon, glas en kevlar. Deze materialen bestaan voor meer dan vijftien procent uit metaal. De werking ervan is zacht en stil, maar ze sluiten sneller dan andere types wat ze ongeschikt maakt voor agressievere chauffeurs.
Remblokken van keramiek bestaan uit niet ijzerhoudende metalen, kunstmatig rubber en keramische vezels. Hier krijgt u een consistent wrijvingsefficiënt en minder snelle slijtage voor terug. Dit is vooral voor sportieve chauffeurs een goede keuze. Ze zijn ook duurder dan andere soorten remblokken.
Categorieën remblokken
Er bestaan twee categorieën voor dit product:
- origineel;
- analoog.
Originele remblokken hebben duidelijk veel pluspunten, maar hun prijs ligt ook twee keer zo hoog als vergelijkbare blokken. U kan ze kopen van een erkende fabrikant in de originele verpakking.
Analoge remblokken van hoge kwaliteit doen nauwelijks onder voor originele componenten. De remwerking is voldoende, en dat tegen een lagere prijs. Pas echter op voor analogen van lagere kwaliteit. Vaak worden die producten niet goed genoeg getest en voldoet hun kwaliteit aan de algemene normen. Vermijd deze producten altijd: wees op uw hoede voor producten met een te lage prijs.
De belangrijkste parameters van remblokken
1. De bedrijfstemperatuur. Voor stedelijk en redelijk snel rijden zijn remblokken met een bestendigheid tegen temperaturen van tussen de 300 en 350 graden Celsius voldoende. Bij remblokken van een sportwagen bedraagt die temperatuur 900 graden Celsius, echter remmen deze enkel effectief vanaf een temperatuur van 100 graden Celsius.
2. De frictiecoëfficiënt. Om een wagen met matige snelheid af te remmen is een coëfficiënt van tussen de 0:25 en de 00:35 voldoende. Dat geldt over het algemeen voor componenten die niet origineel zijn. Bij originele blokken ligt het frictiecoëfficiënt tussen de 0,3 en de 0.5, soms zelfs hoger. Remblokken voor bij het racen hebben een laag coëfficient van 0,2 wanneer de werkingstemperatuur 150 graden Celsius bedraagt. Bij verhitting kan deze oplopen tot 0,5.
3. Levensduur. Het productiemateriaal van een component bepaalt hoe snel het slijt. Een zachte voering ondervindt sneller slijtage, terwijl ook een te harde wrijvingsvoering kan leiden tot vroegtijdig slijten van de remschijven voor auto.
Advies voor het keizen van remblokken
- Kies voor remblokken en -schijven van hetzelfde merk;
- Bij het maken van een keuze dient u de operationele omstandigheden en uw eigen manier van rijden in het achterhoofd houden;
- Ga enkel voor remblokken van erkende fabrikanten.

Hoe kan u origineel van nep onderscheiden
1. Controleer het keurmerk. Als daar geen R90 of 90R op staat dan is het product nep.
2. De productverpakking dient een instructie voor de installatie, een kwaliteitscertificaat, een certificaat van de garantie en een productpas te bevatten.
3. Originele remblokken hebben gladde en gelijkmatige oppervlakken.
4. Ga ook de unieke codes van de producten na op de website van de fabrikant in kwestie.

De beste remblokfabrikanten
De belangrijkste remblokfabrikanten zijn:
- Brembo;
- Ferodo;
- Bosch;
- ATE;
- TRW;
- STARK;
- Textar;
- Lucas;
- Jurid;
- Remsa;
- PAGID.
De prijs en functionele eigenschappen verschillen per merk.
Remblokken van Brembo en Ferodo zijn bedoeld voor sportwagens. Die van ATE kunnen tegen temperaturen van wel 800 graden Celsius.
Voor dagelijks stadsrijden kan u blokken van TRW, Lucas, Bosch, Remsa en STARK kiezen. Zowel hun prestaties als hun prijzen zijn wat lager. PAGID-remblokken vindt u terug in veel luxe wagens.
De remblokken van het Amerikaanse Jurid worden gebruikt als originele producten door autofabrikanten, maar u kan ze ook als analoge producten voor andere automarken kopen. Enkele namen voor de producten van Jurid zijn PrestoneR, FRAMR en BendixR.
Naast aandacht voor het merk dient u bij het kiezen van remblokken voor uw auto ook rekening te houden met uw eigen specifieke rijstijl en de manier waarop u uw wagen gebruikt. Enkel op deze manier zal u onderdelen kunnen kopen die duurzaam en betrouwbaar zijn.

