TDI
De Volkswagen Group heeft een dieselmotor ontwikkeld genaamd Turbocharged Direct Injection (TDI) die beschikt over een turbolader en een mechanisme voor een directe injectie van brandstof in de cilinders. Wat opvalt aan deze motoren is de hoge efficiëntie en het lage verbruik van de brandstof. Dit type motor kan onder andere worden teruggevonden in modellen van Porsche, Seat, Skoda, Audi en Volkswagen.
Dit type motor kwam voor het eerst uit in het jaar 1989. Destijds werd de Audi 100 C3 ermee uitgerust. Deze eerste uitgave van de TDI bezat een elektronisch bestuurbare pomp voor de brandstofinjectie van Bosch. De motor beschikte over vijf inline cilinders en 2,5 liter aan inhoud. Het motorvermogen lag op 120 pk en het koppel bereikte maximaal 265 Nm.
In het jaar 1998 kwam de tweede versie van de TDI uit. Wat opviel aan dit onderdeel is dat de pomp voor de brandstofinjectie en de injectoren vervangen werden door een pompverstuiver. Het verschil tussen een direct injectiesysteem met een individuele brandstofrail en een mechanisme met pompverstuivers is dat in het laatste geval elke cilinder apart kan worden ingesteld. De Volkswagen Passat B5 was de eerste wagen die de nieuwe TDI-motor gemonteerd kreeg. Het motorvermogen hiervan lag op 115 pk en de inhoud ervan bedroeg 1,9 liter.
De derde uitgave van de TDI-motor kwam uit in het jaar 2004. Dit was de eerste generatie die gebruikt maakte van een Common Rail-systeem met directe brandstofinjectie. Onder andere het lage brandstofverbruik, de milieuvriendelijkheid, het motorvermogen en de hoge efficiëntie vielen op aan dit model. De nieuwe TDI werd dan ook snel populair en daardoor geïnstalleerd in verschillende modellen wagens.