Inhoudsopgave
MultiJet
De motoren die op diesel lopen en beschikken over een turbo, en deel uitmaken van de tweede reeks motoren, hebben ook de beschikking over een Common Rail-systeem voor directe injectie van de brandstof, en ze worden MultiJet genoemd. Wat is er anders in vergelijking met de voorgaande generatie? De motor werkt efficiënter, stiller en milieuvriendelijker wanneer de toevoer van de brandstof gesplitst en verdeeld wordt in onafhankelijke injecties, hiervoor dient de elektronische controle.
In het jaar 2005 werd de MultiJet 1.3 uitgeroepen tot “Internationale Motor van het Jaar” na de hoogste score te hebben behaald in de categorie van motorinhoud tussen de 1.0 en de 1.4 liter.
Naast Fiat maken ook Lancia en Alfo Romeo gebruik van de MultiJet motoren.
Er bestaan nog meer motoren die beschikken over het Common Rail-systeem:
- XDi (SsangYong);
- VCDi (Chevrolet);
- TiD, TTiD (Saab);
- TDI (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat);
- TDCi (Ford);
- TD4, TDV6, TDV8 (Land Rover);
- JTD (Fiat, Alfa Romeo, Lancia);
- i-CTDi (Honda);
- HDi, e-HDi, BlueHDi (Citroën, Peugeot);
- DI-D (Mitsubishi);
- DDiS (Suzuki);
- dCi (Nissan, Renault);
- D3, D4 and D5 (Volvo);
- D-4D (Toyota);
- CRDi (Hyundai, KIA);
- CRD (Chrysler, Jeep);
- CiTD (Mazda);
- CDTi (Opel, Vauxhall);
- CDI (Mercedes-Benz).