• SHOP
  • CLUB
Premiumaccount uitproberen
0
Mijn garage
Voertuig toevoegen
0
Artikelen #34-8137
0,00 €
Uw winkelkarretje is leeg

Veilig rijden in de regen: hoe krijgt u het voor elkaar?

Wanneer het regent, wordt het risico op een ongeluk in het verkeer met 30 á 40 procent groter. In dit stuk leggen we u uit waar u het meest op dient te letten, en hoe u problemen kan voorkomen op de weg door veilig te rijden wanneer het regent.

Vier risico’s op de weg waar u rekening mee dient te houden

  1. Gladheid. De grip van de wielen op een gladde ondergrond is anderhalf á twee keer zo zwak als de grip op droge ondergronden. Er bestaat vooral veel gevaar wanneer het net is beginnen regenen. De eerste druppels die het wegdek raken, komen in contact met het stof op de weg dat bestaat uit onder andere rubberen deeltjes, kunststoffen, brandstof, en olie. Dit gaat een mengsel vormen dat ervoor zorgt dat er een dunne, maar zeer gladde laag ontstaat aan het oppervlak van de weg. Hierdoor wordt de remafstand vijf á tien keer langer.
  2. Aquaplaning. Wanneer een voertuig zich snel over een natte weg beweegt, is er minder tijd voor de banden om de afvoer van het water onder de wielen te verzorgen. Zo komt er een laagje water te zitten tussen de weg en de banden, met een verlies van grip op het asfalt en volledige onbestuurbaarheid van het voertuig als gevolg.
  3. Lage zichtbaarheid. Als het hard regent, wordt het zicht van de bestuurder slechter. Wanneer de ruitenwissers niet rap genoeg het water van de voorruit kunnen verwijderen, worden obstakels en andere objecten minder makkelijk te onderscheiden. Een hogere vochtigheid van de lucht kan ook leiden tot beslagen ruiten. Als gevolg hiervan worden obstakels steeds minder goed zichtbaar en bestaat er meer afleiding voor de chauffeur.
  4. Moeheid. Wanneer het regent, zakt de druk van de atmosfeer, en dit leidt er bij mensen toe dat de bloeddruk lager komt te liggen en dat de hartslag vertraagd, waardoor men zich slaperig en moe kan gaan voelen. Dit komt omdat dit hele proces ertoe leidt dat er minder zuurstof tot bij de hersenen komt. De chauffeur gaat hierdoor trager reageren op situaties op de weg en dit leidt tot een hogere kans op ongelukken in het verkeer.

Voer een controle uit voor aanvang van het regenachtige seizoen

  1. Banden. De diepte van het profiel dient minimaal 1,6 millimeter te bedragen. Professioneel Mercedes-Benz World rij-instructeur Dafydd Williams raadt echter aan om de banden al te vervangen wanneer de diepte van het profiel twee millimeter heeft bereikt. Bandenfabrikant Continental raadt ook af om tot de absolute minimumwaarde te wachten. De specialisten van het bedrijf raden aan om een zomerband te vervangen wanneer het profiel drie millimeter heeft bereikt en een winterband wanneer het profiel vier millimeter heeft bereikt. Slijtage van de banden kan makkelijk opgemerkt worden: de bladen en de insnijdingen die zorgen voor goede grip op natte ondergronden en een efficiënte afvoer van water tussen de we en de banden zijn dan een stuk minder diep.
    Voor zeer regenachtige omgevingen bestaan er ook speciale regenbanden. Dit type band heeft een lager profiel en een speciaal patroon op het loopvlak om optimaal met de omstandigheden om te kunnen gaan.
  2. Ruitenwissers en ruitensproeiers. Het wordt aangeraden om de bladen van de ruitenwissers om de zes maanden te vervangen. De belangrijkste indicator is echter de kwaliteit van het werk dat de bladen leveren. Als er plekken, vlekken, of vieze stukken ontstaan wanneer de wissers in werking zijn, dan is het tijd voor een vervanging. Zoniet, dan kan het leiden tot zeer gevaarlijke situaties bij het rijden in de regen.
    Het reservoir van de sproeier dient ook altijd vol genoeg te zijn om voor de verwijdering van droog vuil op de ruiten te zorgen.
  3. Het systeem van de remmen. Dit systeem moet periodiek worden geïnspecteerd. Er zijn echter problemen, zoals bijvoorbeeld een remklauw die vast komt te zitten, die kunnen leiden tot zeer gevaarlijke situaties wanneer het regent. In die zin is slijtage van een remblok nog gevaarlijker, aangezien dit ervoor zal zorgen dat de remafstand op natte ondergronden nog langer wordt.
  4. De voorlichten. Sommige problemen met de verlichting aan de voorkant van het voertuig worden pas duidelijk wanneer de vochtigheid in de lucht toeneemt. Een slecht afgedichte koplamp kan bijvoorbeeld gaan lijden aan doorgebrande lampen en zelfs volledige kortsluiting, als gevolg van vocht dat de unit binnendringt. De kwaliteit van het licht gaat ook achteruit wanneer er zich condens vormt op de reflectoren van de koplampen. Ook kunnen de lampen beslaan als gevolg van verstopte openingen van de ventilatie.
  5. De filter van het interieur. Als deze verstopt raakt, zal de lucht langzamer door het systeem van de ventilatie gaan stromen. Zo blijft de vochtigheid in de cabine hoger en beslaan de ruiten, vooral in situaties met zware regenval. Om deze reden is het verstandig om de filter van het interieur jaarlijks te vervangen, op z’n minst.

Elf tips om veilig in de regen te rijden waar u op zou moeten letten

  1. Minder al uw snelheid wanneer het net begint met regenen, want de weg is dan op haar gladst.
  2. Wanneer het regent, zou u eigenlijk niet harden dan vijftig kilometer per uur moeten liggen. Hoe harder u rijdt, hoe makkelijker de controle over het voertuig kan worden verloren. Ook wordt de remafstand hiervoor langer.
  3. Op tijd remmen. Op deze manier remt u zelf niet alleen op tijd, maar geeft u anderen op de weg ook langer de tijd om af te remmen en potentieel gevaarlijk situaties te vermijden. Rem bij bochten af voordat u de bocht in gaat. Rem rustig en trek ook rustig op. Abrupte stuurbewegingen kunnen slippende voertuigen en een verlies van bestuurbaarheid tot gevolg hebben. Zorg er ook voor dat er een veilige afstand bestaat tussen uzelf en de wagen voor u.
  4. Zorg ervoor dat de remblokken altijd droog zijn. Als deze nat zijn geworden, kan u deze drogen door even te gaan rijden en in die tijd enkele keren zachtjes te remmen. Zo warmen de remblokken wat op en kan het overbodige water verdampen.
  5. Gebruik de voorverlichting. Wanneer het regent is het vaak niet veilig genoeg om enkel de zijverlichting aan te doen. Als u minder dan honderd meter voor u uit kan kijken, wordt het aangeraden om enkel met uw mistverlichting te rijden.

  1. Afstand tot bussen en vrachtwagens. Bij dit type voertuigen komt er veel vuiligheid van onder de wielen vandaan.
  2. Zorg dat de ruiten worden afgedroogd. Hiervoor kan u de airco of de blaasinrichting gebruiken. Zo kan u de lucht minder vochtig maken. Er bestaan ook speciale chemicaliën tegen condensvorming en regen waarmee de bestuurder een beter zicht kan krijgen. Een speciaal middel tegen regen hoort aan de buitenkant van de ruiten, en zorgt voor het afstoten van water en vuil. Een speciaal middel tegen condensvorming hoort aan de binnenkant van de ruiten, en zorgt ervoor dat de condens een dun doorzichtig laagje vormt, terwijl het ook de vorming van druppels die het zicht belemmeren voorkomt.
  3. Afremmen wanneer u door plassen rijdt. Hard door plassen kan gevaarlijk zijn. Daarbij zorgt het ook voor een grotere kans op aquaplaning.
  4. Als het hard regent, kan u de wagen ook parkeren totdat de hevigste regen voorbij is. Zet dan wel de alarmverlichting aan om andere weggebruikers op de hoogte te stellen van uw positie en situatie.
  5. Let altijd goed op. Als het regent kunnen voetgangers plots oversteken om snel een schuilplek tegen de regen op te zoeken. Daarnaast kan het ook zijn dat u de weg deelt met chauffeurs van andere voertuigen die minder goed opletten.
  6. Ga niet moe rijden met uw wagen. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties. Als u toch moet gaan rijden, probeer dan zo nu en dan te parkeren en wat oefeningen te doen. Wordt het richten van uw ogen moeilijker, wordt het in positie houden van uw hoofd lastiger, gaat u regelmatiger geeuwen, rijdt u onbewust over andere rijstroken of belijningen van de weg, of kan u zich de laatste kilometers die u gereden heeft niet meer herinneren? Parkeer de wagen dan zo snel mogelijk op een veilige plek. Soms kan een pauze van een kwartiertje al genoeg zijn om weer door te kunnen. Als u regelmatig met lange afstanden te maken krijgt, kan u ook een systeem laten installeren dat de vermoeidheid van de chauffeur in de gaten houdt. Op deze manier worden verschillende factoren nauwkeurig in de gaten gehouden, waaronder de grootte en de veranderingen van de pupillen, en gaat er een alarm af wanneer het tijd is om uit te rusten.

Slot

Zowel de toestand van de wagen in kwestie als de manier waarop de chauffeur rijdt bepalen de veiligheid waarmee er gereden wordt. Het is daarom van belang om rustig te rijden, de systemen van de wagen regelmatig te controleren, en de onderdelen op tijd te vervangen. Onze tip is om altijd te gaan voor onderdelen van hoge kwaliteit die voor een veilige rijervaring zorgen

Populaire posts

Inschrijven in op onze nieuwsbrief

Voer uw e-mail in om ons laatste nieuws en tips te ontvangen: